Den sträckning som Östra Kyrkogatan har mellan Storgatan och Fabriksgatan har en hastighetsbegränsning på 30 kilometer i timmen. De boende upplever att hastigheten inte hålls och att om ingenting görs åt saken är det bara en tidsfråga innan någon råkar ut för en olycka.
– Det är vansinnigt hård trafik här emellanåt och det är nästan ingen som håller hastighetsbegränsningarna, säger Solveig Strandh som arbetar för Atrio arkitekter på Östra Kyrkogatan.
Hon menar att barn som varit i stadsparken och cyklar vägen ner mot vattnet kan råka illa ut.
– Det är ofta som jag satt andan i halsgropen när jag sett barn som korsar vägen här utanför kontoret, säger hon.
Uppropet är adresserat till kommunstyrelsen i Västervik men när VT når Tomas Kronståhl (S) känner han inte till problemet.
– Jag har själv inte sett uppropet men det här får vi ta och titta på och också ta på allvar. Det är viktigt att folk ska kunna känna sig trygga där de bor.
I appellen pekas också Västerviks kommuns egna bilar ut som en enskild grupp av de som bryter mot hastighetsbegränsningen.
– Det skulle vara lätt ordnat om det bara var kommunens bilar men det kanske går att sätta upp några hinder som sänker hastigheten för alla fordon, säger Tomas Kronståhl.
Lars Gigård som är en av författarna till uppropet menar att kommunens bilar bara är ett exempel på fordon som kör för fort och att de i sig inte är värre än andra.
– Taxibilar, hantverkare och även lastbilar kör i höga hastigheter på gatan och om det regnar så drar de på ordentligt, säger han.
Författarna till texten kräver att kommunen ska göra något så att trafikbrotten minskar. "Vägbulor" och "cementsälar", av den sort som redan finns på andra platser i kommunen, nämns som olika alternativ för att minska hastigheten på gatan. De menar också att en utväg skulle kunna vara att göra om den utsatta delen av gatan till en gågata.
– Jag har flaggat för det här problemet hos polisen men de hänvisar till kommunens trafikingenjör, säger Lars Gigård.
Enligt Lars Gigård gjordes det en trafikmätning under förra året som inte gav något utslag för att det skulle vara något problem med hastigheterna på platsen.
– Min teori är att mätningen gjordes vid ett tillfälle som inte är representativt för den vardagliga trafiken, säger han.