Flera branschkännare spådde tidigt att två av sommarens storfilmer, Barbie och Oppenheimer, skulle bli riktiga biovältare. På sociala medier har fenomenet "Barbenheimer" blivit en snackis, det vill säga att filmerna, som tycks vara varandras raka motsatser, haft samma premiärdatum. Det har lett till att många velat se filmerna direkt efter varandra, i en enda sittning.
– Vi är så glada. Det har verkligen varit högtryck över helgen, säger Anna Bergman, platschef på Biostaden i Västervik.
Biografer har kämpat mot sviktande besökssiffror under senare år, men Barbenheimer har gjort gott för den lokala biografen.
– Det är som på den gamla goda tiden, säger Bergman.
I Västervik har man anpassat programmet i den stora salongen efter filmtrenden. Barbie visas först, följt av Oppenheimer – samma kväll. Nationellt hade Barbie större tittarskara än Oppenheimer, och så var fallet även i Västervik.
Även på Tjust Bio i Gamleby gav den stora biohelgen verkningar. På tisdagen har man dittills haft ett 70-tal besökare som sett Barbie, varav flera kommit klädda i "Barbiefärgen" rosa, vilket är en del av internettrenden. I Gamleby går det emellertid inte att köra Barbenheimer fullt ut, då föreningen valt att inte visa Oppenheimer ännu.
– När vi filmsatte sommaren i våras kändes Barbie som ett säkrare kort. Oppenheimer hade inte marknadsförts på samma vis. Det är inte omöjligt att vi visar den från och med augusti, säger Tjust Bios ordförande Jessica Hübinette.