"Qall tog över våra tre telefoner på eget bevåg"

Det började med att Västerviksbon blev uppringd av en säljare på telekomföretaget Qall. Efter någon vecka stängdes plötsligt hans och hans sambos tre fasta telefoner av. Eftersom två av telefonerna går till parets båda företag uppstod stora problem.

Under en tid var Västerviksparets alla tre telefoner avstängda.Arkivfoto: Anders Steiner

Under en tid var Västerviksparets alla tre telefoner avstängda.Arkivfoto: Anders Steiner

Foto: Steiner Anders

Västervik2011-11-15 00:00

- Säljaren pratade om vilka stora fördelar det skulle innebära att bli telekund hos dem. Jag gör dock av princip aldrig den här typen av muntliga affärer över telefon så samtalet avslutades med att jag bad henne skicka över ett prospekt jag kunde titta på i lugn och ro, berättar Västerviksbon.

Efter en tid fick - inte Västerviksbon utan hans sambo (!) en massa papper från Qall med posten. Där det bland annat stod att man nu hälsade henne välkommen som ny abonnent hos dem. Man hade även kollat upp om hon hade några betalningsanmärkningar.

- Jag fattade ingenting. Jag har ju över huvud taget aldrig varit i kontakt med något telekombolag, säger kvinnan upprört.

- Det kan hända att de är billigare, men om jag ska byta abonnemang så vill jag inte att det sker över mitt huvud.

En dag stängdes plötsligt alla telefonerna av. Såväl hemtelefonen och mannens företagstelefon, vilka båda står på mannen, som den företagstelefon som står på sambon. Qall hade inlett arbetet med att flytta över de tre Teliaabonnemangen till sig.

- Vi gick genast till Telia, som förklarade att abonnemangen hade flyttats. Vi har fått besöka Telia vid ytterligare sex tillfällen för att få dem att ta tillbaka abonnemangen, och för att få telefonerna brukbara igen, säger Västerviksbon.

I dag är abonnemangen tillbaka hos Telia, men nummerpresentatörerna är borta. Paret kan alltså, för närvarande, inte längre se vilka som har ringt.

- Varför valde de att titta på min sambos betalningsanmärkningar, och inte mina. Det var ju mig säljaren talade med och det är ju jag som står på två av de tre abonnemangen.

- Det här är en så olustig historia att man inte bara kan tiga ihjäl den, säger Västerviksbon som befarar att det dessutom kommer att skickas räkningar från Qall framöver.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om