Ramadan - tid för fasta och fest
I det islamska kulturcentrets lokaler i VÀstervik finns det möjlighet för muslimer att varje dag be kvÀllsbön under ledning av församlingens imam Abdul Majid. Normalt brukar ett tiotal mÀn samlas, under ramadan Àr man nÄgot flera.
Samling efter bönen. En stunds samtal om aktuella frÄgor brukar följa efter avslutad kvÀllsbön i det islamska centret. Fr.v. Omar Muhammed, Mohamad Soubh, imam Abdul Majid, Mohamad Adam och Mostafa Hadrous, stÄende Iyad Hadrous. Foto: Lena Pettersson
Foto: Fotograf saknas!
Dadlar, kex, te och lÀsk stÄr framdukat och sÄsom arabisk gÀstfrihet pÄbjuder sÄ delar de förstÄs med sig till mig.
Efter presentation och min förklaring till varför jag Àr dÀr sÄ kommer samtalen mycket snart igÄng. De vill gÀrna berÀtta om vad ramadan betyder för dem.
- Det Àr en viktig handling som vi gör för att den Àr pÄbjuden i koranen, berÀttar Mostafa Hadrous. Det positiva med fastemÄnaden Àr bland annat att vi fÄr kÀnna pÄ hur det Àr för den som Àr fattig och inte har tillrÀckligt att Àta. Vi ska inte bara tÀnka pÄ de fattiga utan ocksÄ dela med oss extra under den hÀr tiden.
- Vi kÀnner ocksÄ en stark gemenskap med andra muslimer i vÀrlden under ramadan. Bönen Àr sÀrskilt viktig dÄ och vi försöker fördjupa oss i vÄr religion.
NÄgra av mÀnnen runt bordet berÀttar att de fÄr frÄgor pÄ arbetet och i skolan om varför de fastar.
- Vi svarar gÀrna, sÀger Mohamad Adam.
Han gÄr i skolan och tycker att det Àr positivt att mÀnniskor Àr intresserade och vill veta mer om hans religion. Annars efterlyser alla mÀnnen en större förstÄelse och mer saklig information om islam.
- Vi förknippas numera mest med krig, terror och vÄld, sÀger Mohamad Soubh. Det Àr en orÀttvis bild som mÄnga medier ger. Det finns förstÄs dÄliga muslimer, lika vÀl som det finns andra dÄliga mÀnniskor. En riktig muslim vill leva i fred, det Àr dÀrför vÄrt hÀlsningsord pÄ arabiska betyder just - fred.
OmvÀrldens syn pÄ islam Àr ett Àmne som ofta diskuteras nÀr mÀnnen samlas efter bönen för en stunds gemenskap.
- Annars kan vi prata om vad som helst som Àr aktuellt, sÀger Mohamad Adam, efter valet har vi till exempel pratat en del om Reinfeldts nya regering.
UppstÄr religiösa spörsmÄl sÄ Àr det alltid imamen som tillfrÄgas. En sÄdan frÄga Àr hur man ska klara ramadan nÀr den sÄ smÄningom kommer att intrÀffa under sommaren nÀr det knappast aldrig blir nÄgon natt. Han vet besked:
- Man fÄr dÄ rÀtta sig efter det muslimska land som ligger nÀrmast Sverige.
PÄ min frÄga varför inga kvinnor finns med i moskén, fÄr jag svaret att de Àr hemma och ser till barnen och sköter hemmet. Att det krÀvs större arbetsinsatser och en noggrann planering för kvinnorna under den hÀr mÄnaden kan man förstÄ nÀr det berÀttas att hela familjen samlas nÀr fastan bryts pÄ kvÀllen och Àter en riktig festmÄltid.
Att mÀnnen sedan gÄr till moskén och Àgnar sig Ät bön och samvaro medan kvinnorna har mycket arbete kvar, kÀnns som en manlig förmÄn som inte Àr unik för den muslimska kulturen.
Den riktigt stora festen som avslutar ramadan Àr ÀndÄ en angelÀgenhet för alla i familjen. DÄ köper man presenter till varandra, smycken till kvinnorna Àr mycket vanligt. Nya klÀder ska det ocksÄ vara och sÄ lagas det massor av mat.
Att ta kontakt med anhöriga i det gamla hemlandet och att skicka gÄvor dit Àr viktigt för mÄnga.
Den stora festen, benÀmnd id al Fitri pÄ arabiska och bajram pÄ turkiska, brukar i VÀstervik hÄllas i nÄgon lokal dÀr alla muslimer i stan kan fÄ plats och dela glÀdjen över den avslutade fastan.
Vilken dag festen blir vet man inte i förvÀg. Det bestÀms nÀr nÄgon muslim först fÄr se mÄnskÀran pÄ himlen.
- Den 22 eller 23 oktober blir det troligen, sÀger Mostafa Hadrous och passar samtidigt pÄ att hÀlsa mig vÀlkommen att delta.
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!