Rätt ersättning till rätt person i tid

I dag skriver socialförsäkringsminister Cristina Husmark Pehrsson (M) om den kritik som på senare tid riktats mot Försäkringskassan.

Artikelförfattaren, socialförsäkringsminister Cristina Husmark Pehrsson (M).                                   Foto: Scanpix

Artikelförfattaren, socialförsäkringsminister Cristina Husmark Pehrsson (M). Foto: Scanpix

Foto: PONTUS LUNDAHL / SCANPIX /

Västervik2009-01-20 00:08
Försäkringskassan fattar 15 miljoner individrelaterade beslut per år. Myndigheten gör 60 miljoner utbetalningar varje år och omsätter långt över 400 miljarder. Varje dag, vardag som helgdag, betalas 1,2 miljarder kronor ut. Ett väl fungerande trygghetssystem bygger inte bara på ersättningen i sig, utan även på att människor känner sig trygga med att pengarna kommer i tid. I stort sett fungerar Försäkringskassan också som den ska. Nio av tio får sina pengar inom en månad. De intensiva insatser som Försäkringskassans personal gjort för att komma tillrätta med de problem som vi såg förra året har gett resultat. År 2005 blev Försäkringskassan en samlad myndighet; med ansvar för allt från förtidspensioner till barnbidrag. Den dåvarande regeringen, och ledningen för Försäkringskassan, tog inför omställningen fram en plan för arbetet. Så här i efterhand kan vi konstatera att allt inte fungerade enligt denna ursprungliga plan. De senaste två åren har vi därför tvingats skjuta till sammanlagt 1 400 miljoner kronor för att hantera omställningsarbetet. Man kan förstås se detta som ett misslyckande. Samtidigt är det viktigt att inse att de beräkningar och analyser som gjordes 2004 - inför omställningsarbetet - inte tog hänsyn till, vid denna tidpunkt, okända faktorer. Avtalet för utvecklingen av Försäkringskassans IT-system, som tecknades 2005, är en av de faktorer som har påverkat kostnadsutvecklingen. Som socialförsäkringsminister är jag mån om att vårt trygghetssystem fungerar väl och jag har under min tid som minister utgått från mottot; rätt ersättning till rätt person i tid. Jag känner därför starkt för dem som drabbas av långa handläggningstider och jag beklagar den utsatta situation som många har hamnat i. Naturligtvis arbetar jag och mitt departement intensivt för att se till att Försäkringskassan klarar av sitt arbete. Vi har nyligen tillsatt Adriana Lender som ny generaldirektör för myndigheten. Som tidigare överdirektör har hon en unik förmåga att ta fram lämpliga åtgärder för att hantera de utmaningar som Försäkringskassan står inför. Därtill kommer en ny myndighet redan den 1 juli 2009 att ta över tillsynsfrågorna. De som anklagar regeringen för att vara passiva har därför förmodligen inte tagit del av de åtgärder som har vidtagits och som kommer att vidtas under året som kommer. Jag är samtidigt tacksam för de insatser som Försäkringskassans personal gör. De är, och kommer fortsättningsvis att vara, avgörande för den tillgänglighet och det bemötande som säkerställer att våra trygghetssystem vinner allmänhetens förtroende.
Debatt
Cristina Husmark Pehrsson (M) är socialförsäkringsminister.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om