â För det första Ă€r det otroligt sorgligt, och vi tĂ€nker pĂ„ de nĂ€rmast anhöriga, sĂ€ger Linda Lindström.
Sedan tidigare Àr det beslutat att en Ärskurs har fjÀrrundervisning, och resten nÀrundervisning. Under tisdagen hade eleverna lektioner som vanligt, för att behÄlla rutiner och skapa trygghet i den vardagliga strukturen.
â Just idag (tisdag) Ă€r det Ă„rskurs 8 och 9 som Ă€r pĂ„ plats i skolan, igĂ„r var det Ă„rskurs 7 och 9, sĂ€ger Lindström, och förklarar att flexundervisningen kommer pĂ„gĂ„ under vecka 10 och 11.
Och det förÀndras inte efter vad som hÀnt?
â Beslutet har fattats av barn- och utbildningschefen. Vi följer de rekommendationer vi fĂ„tt frĂ„n regionen, och det finns inga nya rekommendationer sedan beslutet fattades.
PÄverkas nÄgra rutiner nÀr det gÀller att förhindra smittspridning?
â Vi fortsĂ€tter hela tiden jobba för att eleverna ska hĂ„lla avstĂ„nd, tvĂ€tta hĂ€nderna och anvĂ€nda handsprit. De hĂ€r veckorna har vi ocksĂ„ hemklassrum för att det ska bli lĂ€ttare för eleverna att hĂ„lla avstĂ„nd, berĂ€ttar Lindström.
Enligt uppgifter ska det tidigare ha varit diskussion kring huruvida personalen pÄ skolan fÄtt anvÀnda munskydd eller inte. Enligt Anqi à ström, ordförande för LÀrarförbundets lokalavdelning, Àr det i dagslÀget sjÀlvklart att personalen fÄr anvÀnda skyddsutrustning.
â Jag tror inte att nĂ„gon rektor i dagslĂ€get försöker förhindra personalen frĂ„n att anvĂ€nda det. Arbetsgivaren ska tillhandahĂ„lla skyddsutrustning, och vi ser ocksĂ„ i övriga samhĂ€llet att munskydd snart Ă€r en sjĂ€lvklarhet pĂ„ fler och fler platser.
â Det Ă€r vĂ€ldigt olika mellan olika lĂ€rargrupper med hur mĂ„nga elever man trĂ€ffar, och visst kan det dĂ€mpa oron om man faktiskt fĂ„r tillgĂ„ng till visir och munskydd, sĂ€ger Ă ström.
Lindström berÀttar att elevhÀlsan finns pÄ plats för att stötta eleverna i de reaktioner och kÀnslor som kan uppkomma, men vill inte gÄ in nÀrmare pÄ vilka reaktioner och tankar som framkommit.
â Jag tĂ€nker att det generellt alltid vĂ€cks reaktioner vid sĂ„dana hĂ€ndelser. Det vĂ€cker tankar, kanske kring vad man sjĂ€lv varit med om. Rent generellt reagerar mĂ€nniskor pĂ„ olika sĂ€tt, och elevhĂ€lsan finns pĂ„ plats för att stödja eleverna. Men med respekt för bĂ„de anhöriga, och personal och elever fĂ„r vi lĂ„ta sorgearbetet fortgĂ„.