AI-chattar ger skolelever nya fuskmöjligheter

AI-tekniken har gjort sitt intåg i vår vardag och den senaste tiden har vi fått höra hur det fuskas med skolarbeten med den nya datortekniken. Men hur ser det ut i Västervik?

Linda Lindström, rektor på Ellen Keyskolan i Västervik berättar att det pratas mycket på skolan om AI och chattrobotar just nu, både om hur risken för fusk ska hanteras och om vilka möjligheter det kan finnas att använda sig av tekniken i undervisningen i framtiden.

Linda Lindström, rektor på Ellen Keyskolan i Västervik berättar att det pratas mycket på skolan om AI och chattrobotar just nu, både om hur risken för fusk ska hanteras och om vilka möjligheter det kan finnas att använda sig av tekniken i undervisningen i framtiden.

Foto: Anna Persdotter

Västervik2023-04-30 18:00

ChatGPT är en chattrobot, eller virtuell assistent. Genom maskininlärning har roboten "tränats" att skriva texter, svara på faktafrågor och "prata" på ett sätt som liknar hur vi människor samtalar.

Nyligen gick Skolverket ut med råd till lärare för hur de ska förhålla sig till den nya situationen.

"Skolverkets rekommendation är att vi avråder från att använda inlämningsuppgifter som betygsunderlag om man som lärare bedömer att man inte kan säkerställa tillförlitligheten i innehållet. Inlämningsuppgifter kan användas som övning."

undefined
ChatGPT är en så kallad OpenAI. Den är öppen för vem som helst att använda. Men det gäller att vara källkritisk. Om den inte hittar de fakta som behövs för att svara på en fråga kan den hitta på.

Vi har gjort en koll med några av högstadieskolorna i kommunen för att höra hur de hanterar frågan.

På både Östra Ringskolan, Ellen Keyskolan och Alphaskolan har AI-tekniken kommit upp i diskussionerna.

– Det är fortfarande väldigt nytt och det har gått väldigt snabbt. Vi har pratat mycket, både om hur man säkerställer att eleverna själva gjort sina uppgifter och om hur vi skulle kunna använda oss av tekniken i skolan i framtiden, säger Linda Lindström, rektor för Ellen Keyskolan.

Däremot påverkas de inte så mycket av rekommendationerna att inte använda hemuppgifter som grund för betyg.

– Det arbetssättet är ovanligt i högstadiet och utgör inget problem, säger Emil Koverot, som undervisar i svenska på Östra Ringskolan.

– Det som vi kommit fram till är att det blir viktigt att vi som lärare är delaktiga i processen under utbildningen, men det är vi redan idag. Det blir också viktigt att kolla ännu mer på versionshistoriken i arbeten för att se hur text produceras. Dessutom går det att använda program som plockar bort möjligheten till att kommunicera med internet, som vi kanske måste använda mer frekvent, säger Thomas Holmgren, rektor för Alphaskolan.

undefined
Thomas Holmgren, rektor på Alphaskolan i Västervik, tycker att lärare som regel är bra på att känna igen sina elevers språk och ha koll på vilken kunskapsnivå de ligger på. Han tror därför att det är ganska liten risk att fusk glider igenom.

Än så länge har ingen av dem stött på några försök att fuska med hjälp av en chattrobot.

– Jag har vid några tillfällen visat eleverna vad AI kan göra och vilka problem det kan finnas med att använda den. Eleverna fick även gissa mellan ett par olika exempel på vilka texter som var genererade av AI och vilka som var elevtexter. De lyckades i samtliga fall skilja mellan de båda, säger Emil Koverot.

– Lärare har också god kännedom om sina elever och vad de kan, säger Linda Lindström.

Samma sak säger Thomas Holmgren.

– Vi lärare rätt duktiga på att veta hur en elev skriver, så vi ser oftast om något sticker ut jämfört med tidigare.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!