ChatGPT är en chattrobot, eller virtuell assistent. Genom maskininlärning har roboten "tränats" att skriva texter, svara på faktafrågor och "prata" på ett sätt som liknar hur vi människor samtalar.
Nyligen gick Skolverket ut med råd till lärare för hur de ska förhålla sig till den nya situationen.
"Skolverkets rekommendation är att vi avråder från att använda inlämningsuppgifter som betygsunderlag om man som lärare bedömer att man inte kan säkerställa tillförlitligheten i innehållet. Inlämningsuppgifter kan användas som övning."
Vi har gjort en koll med några av högstadieskolorna i kommunen för att höra hur de hanterar frågan.
På både Östra Ringskolan, Ellen Keyskolan och Alphaskolan har AI-tekniken kommit upp i diskussionerna.
– Det är fortfarande väldigt nytt och det har gått väldigt snabbt. Vi har pratat mycket, både om hur man säkerställer att eleverna själva gjort sina uppgifter och om hur vi skulle kunna använda oss av tekniken i skolan i framtiden, säger Linda Lindström, rektor för Ellen Keyskolan.
Däremot påverkas de inte så mycket av rekommendationerna att inte använda hemuppgifter som grund för betyg.
– Det arbetssättet är ovanligt i högstadiet och utgör inget problem, säger Emil Koverot, som undervisar i svenska på Östra Ringskolan.
– Det som vi kommit fram till är att det blir viktigt att vi som lärare är delaktiga i processen under utbildningen, men det är vi redan idag. Det blir också viktigt att kolla ännu mer på versionshistoriken i arbeten för att se hur text produceras. Dessutom går det att använda program som plockar bort möjligheten till att kommunicera med internet, som vi kanske måste använda mer frekvent, säger Thomas Holmgren, rektor för Alphaskolan.
Än så länge har ingen av dem stött på några försök att fuska med hjälp av en chattrobot.
– Jag har vid några tillfällen visat eleverna vad AI kan göra och vilka problem det kan finnas med att använda den. Eleverna fick även gissa mellan ett par olika exempel på vilka texter som var genererade av AI och vilka som var elevtexter. De lyckades i samtliga fall skilja mellan de båda, säger Emil Koverot.
– Lärare har också god kännedom om sina elever och vad de kan, säger Linda Lindström.
Samma sak säger Thomas Holmgren.
– Vi lärare rätt duktiga på att veta hur en elev skriver, så vi ser oftast om något sticker ut jämfört med tidigare.