"Rektorn på skolan kränker vårt barn"

Förtvivlade föräldrar till en pojke på grundskola i kommunen har anmält skolans rektorn till Skolverket, för kränkning av deras son.

Vår son gråter när han kommer hem från skolan, berättar hans mamma. (bilden är arrangerad)  Foto: Claudio Bresciani/SCANPIX

Vår son gråter när han kommer hem från skolan, berättar hans mamma. (bilden är arrangerad) Foto: Claudio Bresciani/SCANPIX

Foto: Claudio Bresciani / SCANPIX

Västervik2008-04-11 00:05
- Hon har omfördelat hans resurstimmar så ofördelaktigt att en fungerande skolgång för honom är omöjlig. Vi ser ingen annan lösning än att hålla honom hemma, skriver föräldrarna i anmälan. När årets vårtermin startade förlorade sonen den assistent som stöttat honom i skolan. - Hon var den resurs vår son behövde. Hon tog med honom ut från klassen när det blev för stökigt och högljutt. Och nu finns hon inte kvar, istället har rektorn kommit med andra ohållbara lösningar.Under höstterminen hade pojken en "hackkyckling" som han lät sina aggressioner gå ut över, men med assistentens hjälp kunde bråk avstyras. Men nu när assistenten är borta har situationen utvecklats till ren mobbning och både pojkens och den mobbade flickans situation är ohållbar.- Vår son mår mycket psykiskt dåligt och känner att han misslyckas med allting i skolan. Han gråter när han ska till skolan och när han kommer hem är han ofta ledsen, arg och irriterad. Han känner sig så otrygg att han vid två tillfällen tagit med sig en fickkniv och en leksakspistol till skolan, menar föräldrarna. De är djupt oroade över situationen och är mycket missnöjda med rektorns agerande. Även den mobbade flickans föräldrar har agerat och har skrivit ett brev till Skolverket där de berättar och flickans skoldag.- Hon är rädd varje morgon när hon kliver in på skolgården. Hennes vardag består dagligen av kränkningar, våld och hot om våld, står det i brevet.Enligt pojkens föräldrar har hans assistent ersatts med två trettiominuterspass tillsammans med en lärare.- Detta är en lösning som endast "räddar" skolsituationen 30 minuter tisdagar och torsdagar, säger de och vägrar att acceptera den "anpassade studiegången". Sedan i påskas går pojken inte i skolan längre, utan får undervisning hemma av en släkting. Båda barnens föräldrar kräver en lösning av skolans rektor och vill se ett åtgärdsprogram. - Än i dag har vi inte sett någon mobbningsplan, skriver pojkens föräldrar till Skolverket och fortsätter:- Rektorn ger inte vårt barn möjlighet till studiegång. Rektorn hindrar hans utbildning och direkt kränker honom genom att försätta honom i situationer han inte klarar av. Han kommer på grund av detta inte att återvända till skolan förrän rektor tillsatt resurser så att vår son kan känna sig trygg i skolan.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om