Rektorn vill inte bedöma sin insats

Västervik2004-10-06 01:00
Rektorn på den mobbade pojkens skola får ta emot kraftig kritik från Skolverket för sin oförmåga att lösa problemen.
? Ja, men det får ju gälla för Skolverket, säger rektorn, som numera inte jobbar kvar på skolan.
Rektorn menar att personalen jobbade efter bästa förmåga och efter den handlingsplan som fanns.

Men Skolverket invände mot att denna handlingsplan saknade instruktioner för hur ni skulle hantera liknande situationer ?
? Ja, Skolverket har ju ansett det, och då måste planen revideras.
Rektorn vill inte bedöma sin egen insats för att komma till rätta med mobbningen, men medger att det finns viss anledning att vara självkritisk.
? Kritik är kritik. Det måste man ta till sig, det är självklart.
Borde skolledningen ha agerat på ett kraftfullare sätt?
? Det borde vi tydligen, men man har aldrig facit förrän efteråt.
Rektorn vill inte kommentera varför det varit så svårt att få slut på mobbningen, som pågått under nästan ett års tid.
? Nej, då kommer jag in på enskilda detaljer och personer i en lång kedja av händelser under dagar och veckor. Jag kan inte säga, eller minnas, allt vad vi gjorde eller inte gjorde i det här stora pusslet.
Minnet sviker också när det gäller kritiken för den uteblivna undervisningen när pojken stannade hemma.
? Jag kommer inte ihåg hur lång tid det handlade om, och vilken lösning för undervisning som fanns.
Skolverket ifrågasatte också varför antimobbningsteamet inte agerade. Fanns det ett sådant team på skolan?
? Ja, men det här vill jag inte uttala mig om eftersom det handlar om enskilda personer i teamet. Det handlar om den personliga integriteten.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om