Resandet har ökat med satsning

Mellan Kalmar och Oskarshamn ökade resandet med 15 procent på ett år när KLT satsade på stråktrafik.

Jinda Engström, Marianne Alexandersson och Fabiana Kvarnberg ska alla mot Vimmerby och Hultsfred. Med satsningen på stråktrafik skulle de kunna få kortare restider och tätare mellan turerna i framtiden.Foto: Ulrik Alvarsson

Jinda Engström, Marianne Alexandersson och Fabiana Kvarnberg ska alla mot Vimmerby och Hultsfred. Med satsningen på stråktrafik skulle de kunna få kortare restider och tätare mellan turerna i framtiden.Foto: Ulrik Alvarsson

Foto: Fotograf saknas!

Västervik2011-05-12 00:00

De satsningar som länets politiker vill genomföra på busstrafiken har hittills testats på framförallt en sträcka: Kalmar-Oskarshamn, och i viss mån Oskarshamn - Västervik. Mellan Kalmar och Oskarshamn fördubblades i princip antalet turer.

05:25 går dagens första buss från centralstationen i Kalmar till Oskarshamn. Sedan löper det på med en avgång "fem i halv" varje timme. Hälften av turerna går vidare från Oskarshamn till Västervik.

Omvänt så går alla bussar från Västervik till Kalmar "tjugo över", varannan timme från stationen i Västervik.

Mellan Oskarshamn och Kalmar finns det resandestatistik.

- Vi ökade med 15 procent på ett år. Det är väldigt mycket med våra mått mätt, säger Christer Olson, marknads- och informationsansvarig på KLT.

- Vi märker att resandet ökar även till och från Västervik, lägger han till.

Satsningen har inte bara mött beröm. I den lilla bruksorten Emsfors, mellan Oskarshamn och Mönsterås, har man protesterat sedan bussarna inte längre går in dit.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om