Sen resenär sinkade hela bussen – policy upprör resenär

När Magnus Berg skulle ta Västervik Express till Stockholm blev han en halvtimme försenad – i huvudsak på grund av en sen passagerare som chauffören valde att vänta in.

Magnus Berg tycker det är anmärkningsvärt att en buss väljer att vänta in en sen passagerare när det leder till en lång försening för övriga passagerare.

Magnus Berg tycker det är anmärkningsvärt att en buss väljer att vänta in en sen passagerare när det leder till en lång försening för övriga passagerare.

Foto: Privat/Christer Andersson

Västervik2023-07-19 18:00

Bussen ifråga avgick punktligt från Västerviks resecentrum. Vid Breviksrondellen skulle tre passagerare stiga på – men en av dem var försenad. Chauffören ringde till passageraren, och av samtalet förstod Magnus Berg att hon var vid resecentrum, trots att hon bokat påstigning vid Breviksrondellen. Efter att ha rådfrågat sin chef väntade busschauffören in den försenade passageraren – vilket resulterade i en rejäl försening. Passageraren klev till slut på i Gamleby, efter att ha blivit skjutsad dit med bil. 

– Förjävligt. Vi ansvarstagande passagerare tvingades vänta in och bli en halvtimme försenade till destinationen Stockholm på grund av en ansvarslös passagerare. I min värld gör man inte så att alla passagerare ska behöva lida för en persons nonchalans, menar Magnus Berg.

När vi ringer upp Christopher Sollerman, trafikledare på Connect Bus som driver Västerviks Express, känner han igen händelsen. Han bekräftar att passageraren bokat fel hållplats, och därför missat avgången. 

– Jag var ute med bilen, och tänkte att jag fiskar upp henne och kör upp till hållplatsen. Men det var köer i stan på grund av Visfestivalen, så det drog ut på tiden. Jag sa till chauffören att "börja rulla så möter jag upp".

undefined
Västerviks Express kör dagligen mellan Västervik och Stockholm.

Enligt Christopher Sollerman orsakade händelsen en försening på 20 minuter. Att bussen totalt blev en halvtimme försenad till Stockholm berodde på andra omständigheter i trafiken. Passagerarna bjöds på kaffe i Norrköping, och enligt Sollerman var det ingen som reagerade nämnvärt på förseningen. 

– Det här är ingen kollektivtrafiklinje. Vi är en egen linje som drivs i egen regi. Vi har en tidtabell som vi ska hålla, naturligtvis, och vi har en stolthet i att vi är den snabbaste kommunikationen till Stockholm. Möjligtvis blev det en liten felbedömning här, köerna tog längre tid än de skulle ha gjort. 

Brukar ni invänta passagerare som är sena? 

– Nej, det gör vi inte alltid. Men kommer någon med buss 160 från Kalmar eller 35:an från Vimmerby så självklart försöker vi lösa det. Vi är inte så benhårda med reglerna som många andra, vi vill att alla ska bli nöjda. Tyvärr blev den här passageraren väldigt missnöjd, så vi ger honom en kompensation. 

Magnus Berg har fått 1 000 kronor för besväret som resan orsakade, och säger att han är nöjd med det. 

– Jag ger dem en chans till, det har alltid fungerat att resa med dem tidigare.  

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!