Riksdagsmän vill ha fartgränser i skärgården

?30 knop i dagsljus och 20 knop i mörker borde räcka.?

Västervik2004-10-19 01:00
I årets skörd av motioner till riksdagen finns två förslag om begränsningar av båttrafiken i skärgården. I båda fallen föreslås fartbegränsningar.
Bakgrunden är framförallt några uppmärksammade fall av buskörning i Stockholms skärgård. I några fall med dödsolyckor som följd.

Miljöpartisterna Claes Roxbergh och Mikael Johansson beskriver i sin motion hur de uppfattar läget.
? Båttrafiken har sedan gammalt varit ett oreglerat område. Det har i allmänhet fungerat bra därför att de flesta båtförare är omdömesgilla och farterna därför varit måttliga.
De senaste tio åren hävdar de att antalet snabba farkoster, med kapacitet på 40, 50 knop i skärgården har ökat.
? Det finns i dag båtar som gör över 90 knop, och som avger ett buller som liknar flygplan på låg höjd, skriver de vidare.

Även folkpartisten Kerstin Heinemann är inne på samma tankegångar.
? Den bullernivå som delvis finns till sjöss är en nivå som inte accepteras intill våra vägar.
Miljöpartisternas krav för att komma tillrätta med problemen är dels att hastighetsbegränsningar införs ? 30 knop på dagen och 20 på natten, dels krav på att man måste vara minst 16 år och inneha ett kompetensbevis för få köra båtar som går snabbare än 15 knop.
Kerstin Heinemann (fp) föreslår exakt samma hastighetsgränser. Hon tycker även att bullergränser ska införas för trafiken till sjöss.

Mats Ohlsson, ordförande i Smålandskustens skärgårdsförening, säger att bekymren med snabba, högljudda båtar inte alls är lika stort på Smålandskusten som i Stockholm.
? Men det är en utveckling som kommer att tränga sig på här också.
Hittills har föreningen inte agerat när det gäller båttrafik, däremot har man varit aktiv när det gäller vattenskotertrafiken som släpptes fri i allmänna farleder i somras.
? Vi har väldigt svårt att förstå att de tillåts ur sjösäkerhetsynpunkt. Det är mycket snabba farkoster.

Är politikernas förslag om hastighetsgränser rimliga? Är gränserna på 20 och 30 knop vettiga?
? Jag tycker att det låter bra, men jag tror att man skulle kunna ha andra regler för nyttotrafik, och naturligtvis polis- och sjukvårdsutryckningar.
Mats Ohlsson nämner ljudnivån i skärgården som något som är viktigt att slå vakt om.
? I de miljömål som satts upp nämns just bullernivåerna. Går utvecklingen mot högre hastigheter blir det även mer buller. Jag tror att det är viktigt att man åtminstone verkar för att bullernivåerna hålls oförändrade.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om