Rikstrafiken i en rävsax

Har ansvar men inga pengar vid en räddningsaktion.

Västervik2005-03-23 00:25
Den statliga myndigheten Rikstrafiken har en nyckelroll i arbetet med att reda upp situationen efter BK Tågs konkurs. Problemet är att även Rikstrafiken har dålig ekonomi.
Ett av sätten för att göra Stångådalsbanan och Tjustbanan mer attraktiva skulle vara att höja de offentliga subventionerna. Problemet är bara att Rikstrafiken inte har mer pengar att skjuta till. Tvärtom har myndigheten ett sparkrav på sig, och har sedan tidigare meddelat att när kontraktet om tågtrafiken från Kalmar län till Linköping går ut 2008 är man inte beredd att subventionera trafiken på Stångådalsbanan. Däremot Tjustbanan skulle få fortsatt stöd.

Finns det en risk att ni i och med BK Tågs konkurs tar chansen att dra er ur trafiken?
- Nej, vi har i vår tur ett avtal med trafikhuvudmännen i de berörda länen. I avtalet tar vi ansvar för trafiken fram till 2008, säger Staffan Widlert, generaldirektör för Rikstrafiken.

Enligt Widlert har inte Rikstrafiken mer pengar att skjuta till, men avtalet gör att myndigheten ändå har ett ansvar för att trafiken överlever.
- Situationen är komplicerad. Det är viktigt att alla parter kan komma överens om en lösning av hur trafiken ska bedrivas fram tills dess att en ny upphandling är gjord.
På tisdagskvällen var ett första möte mellan rikstrafiken och trafikhuvudmännen, det vill säga länstrafikbolagen, i de berörda länen inplanerat. Vid mötet ska de gå igenom vilka handlingsalternativ som finns.

Parterna jobbar under tidspress. Konkursförvaltaren Bo-Eric Sållarp har gett dem en frist fram till 10 april.
- Tills dess måste det finnas en intressent som är beredd att visa korten och sätta sig ner och förhandla, säger Staffan Widlert.
Har man kommit så långt är konkursförvaltaren beredd att driva trafiken i ytterligare några veckor, fram till den 21 april.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om