Rikstrafiken kräver tillbaka tågbidrag?

Rikstrafiken bidrar med 21 miljoner kronor per år för tågtrafiken på Tjustbanan och Stångådalsbanan. I dagarna stoppades all tågtrafik på Tjustbanan, mellan Västervik och Linköping. Måste statsbidrag nu betalas tillbaka?

Västervik2010-01-12 18:40
- Det vill jag inte gå in på. Vi kommer att träffa både Östgötatrafiken och Kalmar Länstrafik AB (KLT) på måndag och jag vill inte föregå det mötet då bland annat frågan om återbetalningsskyldighet tas upp, säger avtalschef Ronnie Hörnvall på statliga Rikstrafiken i Sundsvall.Han berättar att Rikstrafiken redan i december begärde en åtgärdsplan för att få trafiken på Tjustbanan på fötter igen.- Det vi nu ska prata om är bland annat hur detta ska ske. Vår ambition är att tågtrafiken Västervik-Linköping ska börja fungera så snart som möjligt igen. Vi kan inte fortsätta på det här viset.Under kvartal två, under april-juni, levereras de fyra nya Itino-tåg som för närvarande håller på att färdigställas på fabriken i Tyskland. Alla fyra tågen, vilka kostar omkring 40 miljoner per styck, kommer att trafikera endast sträckan Västervik-Linköping.- De nya tågen är öronmärkta för Tjustbanan mellan Västervik och Linköping. De kommer aldrig att sättas in på Stångådalsbanan, även om det skulle bli fordonsbrist där, lovar KLT:s vd Karl-Johan Bodell.Bodell säger sig inte ha fått några signaler från Rikstrafiken med krav om återbetalning av statsbidrag.- Vi har förlorat kunder och tappat mycket i intäkter. Det blir så när man dålig kvalitet i trafiken. Men i vår ska allt bli riktigt bra igen när Itinotågen kommer, säger han.De fyra nya Itinotågen har beställts och köpts in av Östgötatrafiken (Ötraf). För tre av tågen utgår statsbidrag från Banverket med 50 procent, alltså på totalt 60 miljoner kronor.De båda trafikhuvudmännen KLT och Ötraf har ett 6-årigt kontrakt med tågoperatören Veolia om att de ska köra tågen på Tjustbanan och Stångådalsbanan. Drygt fyra år återstår av den kontraktstiden.- Sedan Veolia presenterat en åtgärdsplan tror vi på företaget och tycker att de ska få möjlighet att köra de här tågen även i framtiden, säger Karl-Johan Bodell.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om