Rolf och sonen Morgan har köpt 24 nya Saabar

Har ingen köpt Saab före nyår lägger ägaren GM ned det svenska bilföretaget. Det vore oerhört trist, tycker bland andra Rolf Axelsson och hans son Morgan i Västervik. Rolf köpte sin första Saab 1965 och tillsammans med Morgan har de båda köpt inte mindre än 24 nya Saabar!

Det vore trist om bilföretaget Saab lades ned, säger Rolf Axelsson i Västervik som köpt en ny Saab vartannat år sedan 1965. Det har blivit 21 nya bilar genom åren.

Det vore trist om bilföretaget Saab lades ned, säger Rolf Axelsson i Västervik som köpt en ny Saab vartannat år sedan 1965. Det har blivit 21 nya bilar genom åren.

Foto: Ellen Kindstrand

Västervik2009-12-02 17:46
- Vi har alltid köpt Saab. Det är den enda bil jag inte får ont i ryggen av. Man sitter perfekt, säger Rolf Axelsson, 62, som nu rattar sin tjugoförsta (!) nya Saab, en 9.5 1,9 TiD.- Jag bytte till en diesel för ett halvår sedan och har sedan 1965 bytt bil vartannat år. Totalt har det blivit 21 nya Saabar för mig.Morgan Axelsson, 29, har efter sin första bil, en gammal 900 Turbo, haft tre nya Saab 9.3. För närvarande kör han "spjutet" 9.3 Aero 2,0T Biopower av 2009 års modell.-  Jag föddes med Saab i modersmjölken. Att jag alltid valt detta bilmärke beror dock främst på att jag inte vill ha en bil som alla andra kör. Saab bygger inte bilar efter enbart traditionella regler, utan har ofta egna, lite annorlunda och smarta lösningar på många detaljer.- Saabs bilar är mycket förarorienterade, med alla reglage och instrument lättöverskådliga och vinklade mot föraren. Komforten är suverän.Varken pappa Rolf och Morgan har någonsin haft några tekniska bekymmer.- Bilarna har alltid gått som tåget, eller klockan kanske man ska säga här i Västervik.Vad gör ni om tillverkningen av Saab läggs ned?
- Det vore trist. Då får vi väl köra några år till med våra bilar och sedan börja fundera på vad det blir för nytt bilmärke i framtiden.Fram till 1999 körde Rolf med sin bil även i tjänsten som maskinist på Västerviks Kraft. Då kunde det bli 5 000 mil per år. I dag rullar hans Saab max 2 000 mil per år.- Man skulle ha slagit ihop Volvo och Saab som Pehr G Gyllenhammar föreslog för många år sedan. Då hade vi haft en betydligt större och starkare svensk billtillverkare.Morgan tror inte på någon nedläggning. I sista stund kommer det att lösa sig med en ny ägare.- Jag är optimist. Saab kommer att leva vidare.- Om det blir ändå skulle bli en nedläggning så tror jag inte det blir några som helst problem med varken service, reservdelar eller reparationer i framtiden. Kunskapen om bilarna finns ju kvar, säger Morgan Axelsson.Han tror att priserna på framför allt de mera utrustade Saab-modellerna kan komma att stiga framöver om nytillverkningen stoppas.
Service
Även om Saab Automobile läggs ned blir det inga problem för Saabägare. Nybilsgarantin gäller och det kommer att finnas god tillgång till både service och reservdelar under många decennier. Det uppger Gunilla Gustavs, taleskvinna på Saab Automobile i Trollhättan.För varje bilmodell finns en plan för att förse bilflottan med de reservdelar som kommer att behövas i framtiden.Kinesiska fordonstillverkaren Baic, amerikanska riskkapitalbolaget Renco samt Spyker Cars uppges vara tre kvarvarande intressenter i Saabaffären. Amerikanska Merbanco uppgav på onsdagsmorgonen att de är ute ur leken.Det är den ryske finansmannen Alexander Antonov som står bakom holländska lyxbilstillverkaren Spyker Cars.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om