Rutinerade entertainers i ruinen

DÀr premiÀrkvÀllen presenterade en samling oborstade revoltörer, var torsdagskvÀllen en mer polerad historia - fylld av pondus och rutinerade entertainers.

Röstresurser. Ewert Ljusberg rörde sig elegant mellan blues, nysvisor, acapella och Cornelis. FOTO: Anders Steiner

Röstresurser. Ewert Ljusberg rörde sig elegant mellan blues, nysvisor, acapella och Cornelis. FOTO: Anders Steiner

Foto:

VĂ€stervik2005-07-15 00:25
Visst var det lite glest i bÀnkraderna. Inte sÄ konstigt kanske, med tanke pÄ att ungdomarna erbjöds ett visalternativ pÄ GrÀnsö, dÀr Lars WinnerbÀck upptrÀdde. Men det kan ocksÄ ha berott pÄ kvÀllens artistutbud.
En titt pÄ Visfestivalens hemsida visar att bara tvÄ av torsdagens artister har en egen hemsida, vilket Àr betydligt fÀrre Àn för övriga kvÀllar. Det handlar alltsÄ inte om artister som vÀnder sig till en yngre, internet-buren publik.
Det Àr dock inga obekantingar vi pratar om. TvÀrtom var det stjÀrnspÀckat vÀrre. Berghagen, Harrysson och Lindfors Àr folkkÀra i ordets sanna bemÀrkelse, men framförallt i de Àldre leden, bland de som följer AllsÄng pÄ Skansen och SÄ ska det lÄta - frÄn tv-soffan.
NÄvÀl, ung som gammal imponerades sÀkert av den pondus med vilken kvÀllens första artist förde sin publik.
Ewert Ljusberg sÄg ut som Willie Nelson i sin bandana, men hans vÀldiga basröst förde tankarna till Johnny Cash. Musiken kretsade kring Cornelis visor - bland annat en kul raritet som Tack för kaffet - men Ljusberg och hans medmusikanter tog stickspÄr till sÄvÀl jÀmtlÀndsk nysvisa som Tom Waits och Lightning Hopkins.
KvÀllens vÀrd var Uffe Larsson. Han skojade om Kristina Lugns lÄngsamma lugn och berÀttade att de tvÄ har varsin teater pÄ Brunnsgatan i Stockholm. Lugn basar över teater Brunnsgatan 4 som drogs igÄng av Allan Edwall, och det var Edwalls visor som kvÀllens andra artist valde att framföra.
VÀstervikssonen Göran Engman lÀt nÄgot röstklen till en början. Inte sÄ konstigt dÄ han eftertrÀdde den vÀldige Ljusberg. Men hyllningen till vÀnnen och kollegan Edwall var inget annat Àn genuin. Allan Edwalls underfundiga och ekvilibristiska texter Àr en njutning i sig.
SnittÄldern var nÄgot högre Àn föregÄende kvÀll, men sÀnktes en aning nÀr kvÀllens hemliga gÀster tog plats pÄ scen.
Raymond & Maria - bandet bakom sommarplÄgan Ingen vill veta var du köpt din tröja - hade till en början strul med elektriciteten och tappade publikkontakten.
Men allt var glömt vid tredje lÄten, den nya singeln Redan idag. Det var samma vÀna trallpop som tröja-lÄten och publiken klappade engagerat med. Det var överhuvudtaget under de udda numren som publiken var med pÄ noterna; nÀr Ewert Ljusberg spelade Lightning Hopkins (med fint munspel av Dan Viktor) och nÀr Göran Engman framförde husguden Elvis; först Crying In the Chapel och sedan It?s Now or Never pÄ publikens begÀran.
"Det Àr sÄ det huden knottrar sig nÀr han sjunger", sa en kvinna efter Engmans Elvis-tolkningar. Jo visst, och kanske ocksÄ pÄ grund av de nÄgot kyliga vindarna som svepte in i ruinen.
Men vad gjorde vÀl det nÀr resten av kvÀllen var dukad för allsÄng - med Lill Lindfors, Peter Harrysson och Lasse Berghagen.
Lill Lindfors var för övrigt festivalens första kvinnliga artist tillsammans med sÄngerskorna i Raymond & Maria.
Konsertbarometern VisfestivalenSÄlda biljetter: NÄgra till hade allt fÄtt plats pÄ bÀnkarna.
Publik: Övre medelĂ„ldern.
AllsÄngsfrekvens: Lasse Berghagen upptrÀdde...
Picknick: FÀrre ölburkar Àn i onsdags.
I hatten: Dan Viktor och Sid Jansson bytte hattar backstage.
StÀmning: Den berömda, lyssnande vÀstervikspubliken visade sin bÀsta sida.
Överraskning: Att Raymond & Maria inte spelade tröja-lĂ„ten.
ScenframtrÀdande: Man behöver inte ett munspel för att spela munspel, Ewert Ljusberg.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om