Så gick det för Hojrock

Hojrock är ett av Västerviks stora evenemang. I år var kortegen rekordlång och på festivalområdet rörde sig 6000 personer dagligen.

MC. Årets hojrock drog 6000 besökare dagligen.

MC. Årets hojrock drog 6000 besökare dagligen.

Foto: Ilkka Ranta

Västervik2016-08-02 22:00

– Det måste ha varit rekord på kortegen genom stan i år. Det tog närmare 35 minuter för alla motorcyklar att passera, säger Peter Gustafsson som arrangerar Hojrock.

På Hojrocks camping räknades det till ungefär 3 100 personer. På mässområdet och på konserterna var det cirka 6 000 personer dagligen. Det var något mindre besökare på campingen i år jämfört med förra året men däremot något mer på konserterna. Torsdagen var extra välbesökt och orsaken var förmodligen att tunga band som Hoffmaestro spelade.

Hojrock är ett evenemang som går runt ekonomiskt men konkurrensen om besökare har blivit hårdare under senare år.

– Att genomföra ett evenemang av den här storleken är kapitalkrävande. Ett helt område som bara är fält ska byggas upp och det är höga fasta kostnader.

I år var det många som kom för första gången och man kunde se en föryngring vilket glädjer arrangören. De flesta besökare var mellan 35 och 60 år. Till skillnad mot tidigare då medelåldern varit mellan 45 och 55 år.

– Det är många tjejer. Jag tippar på att det är 30 till 40 procent, vilket är kul i en annars så mansdominerad bransch.

På mässområdet var det ett 50-tal utställare som visade upp sina produkter och tjänster.

– Utställarna är inte bara företag med varor förknippade med motorcyklar. Vi hade till exempel ett företag som informerade om ögonoperationer. Besökarna är en köpstark grupp människor som gärna spenderar pengar och det har utställarna förstått.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om