Se hela skissen som stor bild.
Tanken med det nya planprogrammet, som kommunen jobbar med, är att binda ihop centrum med Skeppsbrokajen, hela vägen bort till Huges marina. I dag domineras området av en grå parkering och där silon stod finns bara en grusplan.
- Det är en bit av stan som är lite främmande, det känns inte som en del av stan när man går där, säger planarkitekten Sara Dolk. Med i hamnplanerna finns en ny väg som knyter ihop Slottsholmsleden med Barlastgatan, nya bryggor, fem nya bostadshus på silotomten, gång- och cykelväg och flytande hus. Riksbyggen, som äger silotomten Magasinet, har velat bygga bostäder där ända sedan silon brann ner. Med det nya planprogrammet och efterföljande detaljplaner blir det nu möjligt. - Det finns lite idéskisser på fem hus, tre mot vattnet och två bakom. Inget av husen kommer att bli så högt att det skymmer utsikten för hyreshusen bakom, säger Sara Dolk. Ett annat företag som siktat in sig på bostäder i området är Aquavilla, som säljer flytande hus. De har redan ett samarbete med Huges i Solna, utanför Stockholm. - Hur många flytande hus det blir i Västervik beror på tillgång och efterfrågan, men de har tänkt sig mellan 20 och 40 stycken, säger Sara Dolk. Enligt planen ska antalet parkeringsplatser på Skeppsbron behållas, men området ska delas in i tre kvarter. - Parkeringen blir kvar, men snyggas upp med gatsten och träd. Vi delar in den i tre kvarter för att göra den mer hanterbar och trevligare. Det ska bli lättare att stänga av en del av parkeringen för arrangemang som konserter eller tävlingar, säger Sara Dolk. I vilken takt och omfattning allt kommer att ske, när planerna är klara och antagna nästa höst, är en kostnadsfråga. - Det ska tekniska förvaltningen räkna på. Visst vore det fint med en träbrygga utmed kajen, närmare vattnet, så man får mer vattenkontakt. Men det är en penningfråga och ingen planfråga. Onsdagen den 3 september ska samrådsmöte om planen hållas i Rådhuset, då kan alla som är intresserade lämna synpunkter.