Tusentals svenskar längtar efter att hjälpa – men vet inte hur de ska kanalisera sitt engagemang. Samtidigt spenderar många en stor del av sina liv på sociala medier. Något som hjälporganisationen Giving People tagit fasta på. Giving People förmedlar kontakt mellan givare och hjälpbehövande främst genom sin Facebooksida, som har över 120 000 följare.
– Vi har funnits sedan hösten 2013, och jobbar främst i sociala medier. Det som gör oss till en unik organisation är att vi jobbar på ett konkret och snabbt sätt. Genom sociala medier kan vi koppla ihop de som behöver hjälp med någon av våra följare, säger Linda Hellquist, generalsekreterare för organisationen.
Vid flera tillfällen har personer i Västerviks kommun fått hjälp genom Giving People. Senast var det en mamma i Gunnebo som saknade barnkläder, något hon fick hjälp med genom en av organisationens följare.
Har folks engagemang vuxit de senaste åren?
– Ja, det växer konstant. Men det handlar mycket om synlighet, att människor får veta att vi finns. Engagemanget ligger redan där och puttrar.
Hur säkerställer ni att personerna som söker hjälp verkligen är behövande?
– Vi har rutiner och regler som våra handläggare jobbar med. Vi kräver inte att någon ska blotta sitt liv och visa kontoutdrag, men vi frågar varför de hamnat i den här situationen, och vad de behöver. Ibland kan det handla om att få någon att prata med, eller att man är osäker på om man fått rätt ersättning från Försäkringskassan.
Giving People samverkar inte med några sociala myndigheter, men det händer att de behövande familjerna ber om hjälp att få kontakt med myndigheterna.
– Vi försöker stötta, och vara ett medmänskligt alternativ. Det är fantastiskt att det finns ett så stort engagemang. Jag tror att många har saknat den här typen av konkret sätt att hjälpa till, säger Linda Hellquist.
Giving People hjälper ungefär 5 000 barnfamiljer om året. Hjälpen kan se ut på olika sätt – förutom att förmedla kontakt mellan givare och behövande gör Giving People insamlingar, och kan dela ut exempelvis matkuponger eller presentkort.
Inför julen i fjol genomförde Giving People en stor insamlingskampanj, vilket hjälpte över 2 000 familjer med bland annat julmat och julklappar.