En av de som gått utbildningen är IsraaTarabeih. Hon arbetar som gesällelev på Chrisma hårdesign i Västervik.
– Jag har gjort första delen än så länge. Det var jättebra och lärorik. Jag är uppvuxen i Västervik, men har ändå inte så bra koll. Nu vet jag mer och känner mig säker om någon turist skulle fråga om något. Snart ska jag gå del två också. Tyvärr har jag inte fått någon fråga ännu eftersom jag bara haft stamkunder än så länge, säger Israa.
– Vi är ett av många företag som låtit våra anställda gå värdskapsutbildningen. Som västerviksbo får man en "aha-upplevelse". Det är lätt att gå i sina egna hjulspår, men utbildningen ger ny "in-put" om vad som finns att se och göra, säger Veronica Svensson, delägare i Chrisma hårdesign.
Utbildningen är helt webbaserad och interaktiv. Den består av två delar där den ena tar upp specifik kunskap om Västerviks kommun och hur man jobbar med turismen. Den andra delen handlar om merförsäljning och lär ut vad man kan göra för att besökaren ska stanna längre i området.