Jätteförlust för KLT trots återhämtat resande

Linjetrafiken till Västervik återhämtar sig, men är inte tillbaka på samma nivå som före pandemin.

Resandet har inte återhämtat sig för Kalmar länstrafik som är på väg mot ettnytt stort underskott.

Resandet har inte återhämtat sig för Kalmar länstrafik som är på väg mot ettnytt stort underskott.

Foto: Christer Andersson

Västervik2022-06-08 06:00

Förra året, under pandemin, gick Kalmar länstrafik back med 100 miljoner kronor. I år väntas ett nytt stort minus, 70 miljoner, som täcks ur Regionens kassa.

– Det kan bli mindre, kanske hälften så stort. Vi vet inte hur miljarden från staten kommer fördelas över hela landet. Förra gången fick vi 35 miljoner. Största problemet är bränslekostnaden som skenat, berättar Christer Holmgren, trafikdirektör i KLT.

undefined
Trafikdirektör Christer Holmgren ser ett stort underskott för året.

Trots ökade kostnader har inte biljettpriserna höjts under året och turtätheten har inte ändrats.

Men Kalmar länstrafiks bussar och tåg är inte fyllda som de var före pandemin. 

– Vi är på god väg tillbaka och resandet har hämtat sig bättre än förväntat, trots att det slog hårt med att ha stängda framdörrar två månader.

Nöjdheten har minskat bland resenärerna, visar färsk statistik från Regionen. Under årets första fyra månader var 65 procent av KLT:s resenärer nöjda, jämfört med 72 procent under samma period 2019. 

– Det är bekymmersamt. Där är jag inte nöjd. Vi jobbar med det och är ändå topp fyra i Sverige i nöjdhetskategorin, säger trafikdirektör Christer Holmgren.

undefined
Hittills har inte trafiken nått upp till budgeterade nivåer.

För att komma tillbaka har KLT varit aggressivt i marknadsföringen med aprilrabatten med 30 procent på biljetterna och sommarlovskortet med fria resor för skolungdom.

– Vi vill få tillbaka bilfolket som fått andra vanor under pandemin. En del kan vara förlorade, en del jobbar hemifrån och andra har skaffat en bil till. Hela Sverige jobbar för att få tillbaka resenärer till kollektivtrafiken. Vi ser att vi attraherar. De som bara åker kollektivt har ökat från fem till sex procent. En procent är väldigt många resenärer. Det är vi jätteglada för.

undefined
Flixbuss kommer med en ny turlista för Västervik inför högsommaren.

FlixBus har inte återhämtat sig helt och har balanserat utbud och efterfrågan, med bland annat någon inställd avgång från Västervik.

– Vi ser att efterfrågan ökar för varje vecka och vi kommer köra fler turer mellan Stockholm och Västervik under högsommaren, eftersom Västervik är en väldigt populär destination, kommenterar Kajsa Ekelund, kommunikationschef, FlixBus.

undefined
Västervik Express jobbar för att få tillbaka fler resenärer för att få ihop budgeten.

Västerviks Express trafikerar Göteborg och Stockholm med sina expressbussar. Man erbjuder fasta priser och fri ombokning.

Håller er budget?

– Tyvärr inte. Vi har cirka hälften av passagerarna jämfört med före pandemin. Det har inte återhämtat sig. Linjen är inte tillräckligt lönsam nu. Vi kör en tur mindre, inte lördagar på Stockholm, berättar platschefen Kenneth Pettersson.

undefined
Västervik Express behöver bättre lönsamhet.
undefined
Flixbuss trafikerar Västerviks resecentrum.
undefined
Västerviks Express har inte återhämtat sig helt.
undefined
Flixbuss är ett av företagen som trafikerar Västerviks resecentrum.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!