Förra året, under pandemin, gick Kalmar länstrafik back med 100 miljoner kronor. I år väntas ett nytt stort minus, 70 miljoner, som täcks ur Regionens kassa.
– Det kan bli mindre, kanske hälften så stort. Vi vet inte hur miljarden från staten kommer fördelas över hela landet. Förra gången fick vi 35 miljoner. Största problemet är bränslekostnaden som skenat, berättar Christer Holmgren, trafikdirektör i KLT.
Trots ökade kostnader har inte biljettpriserna höjts under året och turtätheten har inte ändrats.
Men Kalmar länstrafiks bussar och tåg är inte fyllda som de var före pandemin.
– Vi är på god väg tillbaka och resandet har hämtat sig bättre än förväntat, trots att det slog hårt med att ha stängda framdörrar två månader.
Nöjdheten har minskat bland resenärerna, visar färsk statistik från Regionen. Under årets första fyra månader var 65 procent av KLT:s resenärer nöjda, jämfört med 72 procent under samma period 2019.
– Det är bekymmersamt. Där är jag inte nöjd. Vi jobbar med det och är ändå topp fyra i Sverige i nöjdhetskategorin, säger trafikdirektör Christer Holmgren.
För att komma tillbaka har KLT varit aggressivt i marknadsföringen med aprilrabatten med 30 procent på biljetterna och sommarlovskortet med fria resor för skolungdom.
– Vi vill få tillbaka bilfolket som fått andra vanor under pandemin. En del kan vara förlorade, en del jobbar hemifrån och andra har skaffat en bil till. Hela Sverige jobbar för att få tillbaka resenärer till kollektivtrafiken. Vi ser att vi attraherar. De som bara åker kollektivt har ökat från fem till sex procent. En procent är väldigt många resenärer. Det är vi jätteglada för.
FlixBus har inte återhämtat sig helt och har balanserat utbud och efterfrågan, med bland annat någon inställd avgång från Västervik.
– Vi ser att efterfrågan ökar för varje vecka och vi kommer köra fler turer mellan Stockholm och Västervik under högsommaren, eftersom Västervik är en väldigt populär destination, kommenterar Kajsa Ekelund, kommunikationschef, FlixBus.
Västerviks Express trafikerar Göteborg och Stockholm med sina expressbussar. Man erbjuder fasta priser och fri ombokning.
Håller er budget?
– Tyvärr inte. Vi har cirka hälften av passagerarna jämfört med före pandemin. Det har inte återhämtat sig. Linjen är inte tillräckligt lönsam nu. Vi kör en tur mindre, inte lördagar på Stockholm, berättar platschefen Kenneth Pettersson.