Den nionde januari kommer det att bli ovanligt många nyheter i tidtabellen för den som pendlar med buss. Den som ska till Vimmerby kommer att veta att minst varannan timme kommer det att gå en buss "kvart över", med start 06:15 på morgonen. Under några tider på dygnet kommer det att vara ännu tätare avgångar.
Satsningen innebär att antalet turer från Västervik till Vimmerby utökas från 14 till 17 turer per dygn, vardagar.
Den som vill vidare till Hultsfred från Vimmerby kan glädja sig åt ännu tätare avgångar - en buss i timmen. På andra håll i länet blir det tätare trafik bland annat mellan Kalmar-Oskarshamn och Kalmar-Borgholm.
Satsningen är inte gratis. Landstinget kommer att höja skatten med 25 öre.
Skattehöjningen är en del av den trafikuppgörelsen som landstinget gjorde med länets kommuner tidigare i år. Landstinget tar helt över ansvaret för kollektivtrafiken, och en del är att man ska försöka öka arbetspendlingen i länet genom så kallad stråktrafik. Det betyder tätare och snabbare trafik på de vanligaste pendlingsstråken.
Satsningen har inte varit okontroversiell. En av de kritiska punkterna är om landstinget verkligen behövde höja skatten så mycket 2012. De planerade utökningarna kommer inte att kunna genomföras fullt ut i år.
Till exempel kommer en utökning av trafiken mellan Västervik och Oskarshamn att få vänta ett år. Om ett år ska det bli varannan-timmes-trafik mellan de två städerna.
Centerpartisten Christer Jonsson hör till de kritiska. Efter att ha läst kommande års budget skrev han på sin blogg:
- Endast en tredjedel av skattehöjningen går till kollektivtrafiken. Medborgarna blir blåsta på sina pengar, det blir varken ambitionshöjning i den nivå som lovades eller avsatta medel för investeringar framöver. Istället fyller pengarna det svarta hål som majoriteten har i sin budget!
Socialdemokratiska landstingsrådet Anders Henriksson håller inte med om kritiken:
- Den nya trafiken kommer att beställas i den takt som länstrafiken klarar av. Satsningen kommer inte att vara fullt utbyggd förrän om två år. Förbrukas inte alla pengar kommer de att redovisas som överskott i länstrafikens verksamhet, de kommer inte försvinna. Det sade vi redan i somras.