SÄ ska jÀrnvÀgen utvecklas
Det sÀger regionförbundets ordförande Anders à kesson (c) efter de överlÀggningar som under fredagseftermiddagen Àgde rum i kommunhuset i Hultsfred.
Med i Hultsfred för att trĂ€ffa Caroline Ullman Hammer, chef för Banverkets södra region, och Kjell-Ă ke Averstad, chef för samma verks östra region, fanns en rad förtroendevalda frĂ„n Kalmar lĂ€n, Ăstergötland och Blekinge.
Samtliga kommuner i Kalmar lÀn som har jÀrnvÀg var representerade. FrÄn VÀstervik kom Harald Hjalmarsson. I de flesta fall var det just kommunstyrelsens ordförande som var pÄ plats.
- Dessutom fanns dÀr folk frÄn de kommuner i grannlÀnen som vi har jÀrnvÀgar ihop med. Till exempel Karlskrona och Kinda. à tvidaberg var tyvÀrr förhindrade att nÀrvara pÄ fredagen, sÀger Anders à kesson.
NÀrvarande var ocksÄ regionförbundets politiska ledning, styrelsens presidium, med bland annat Lena Segerberg frÄn VÀstervik, à ke Nilsson samt sakkunniga tjÀnstemannen Helena Ervenius.
Kalmar LĂ€nstrafik AB representerades av dess vd, Karl-Johan Bodell.
- Det frÀmsta syftet med mötet var att parterna fick redogöra hur de respektive ambitionerna ser ut. FrÄn regionens sida och frÄn Banverkets sida.
Kalmar lÀn Àr indelat i tvÄ banverksregioner, dÀr grÀnsen gÄr just i Hultsfred.
- En nackdel med denna grÀns Àr att vi ju blir lite perifera i bÀgge regionerna. Kjell-à ke Averstad sitter i Sundbyberg och Caroline Ullman Hammer i Malmö.
De bÀgge banverkscheferna fick redogöra för hur planerna ser ut för deras vidkommande och kommunerna och lÀnen fick redogöra för sina ambitioner.
Harald Hjalmarsson och Kalmar lÀn betonade flera gÄnger vikten av att man fortsÀtter trafikera Tjustbanan. Han redogjorde för godstrafikens synnerligen positiva utveckling pÄ banan och sade att ambitionen Àr att fortsatt köra tÄgtrafik.
- Ur lÀnets perspektiv var det viktigt att visa för Banverket att vi politiskt Àr totalt eniga om att vi mÄste anvÀnda och utveckla jÀrnvÀgsinfrastrukturen, sÀger Regionförbundets ordförande.
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!