Så ska Lysingsbadet växa

På tio år har Lysingsbadet fördubblat sin omsättning. För att kunna öka ännu mer krävs fler besökare i maj och juni, enligt vd:n.

Gunnar Boman är vd för Lysingsbadet.

Gunnar Boman är vd för Lysingsbadet.

Foto: Ilkka Ranta

Västervik2016-09-07 07:30

Under fjolåret omsatte Västervik Resort, som driver campingen på Lysingsbadet, nära 50 miljoner kronor, och hade en vinst på 1,3 miljoner.

– Det är lite lägre än de senaste åren, men då ska man tänka på att vi även betalar fyra miljoner i tomträtter till kommunen varje år, säger Gunnar Boman, vd för bolaget.

I normala fall behöver ett bolag som Västervik Resort egentligen ligga på ett resultat på 4-5 miljoner, enligt Boman, men med tanke på vad Lysingsbadet levererar till kommunen så är han ändå nöjd.

– Det är helt enligt prognosen.

Sedan Lysingsbadet bolagiserades för tio år sedan har omsättningen fördubblats. Målsättningen då var att tredubbla omsättningen – och den inriktningen står fast.

– Målet är 75 miljoner fram till 2025, men det krävs en rejäl ökning för att nå det.

Gunnar Boman räknar med att det nya upplevelsebadet och andra satsningar på campingen kommer att bidra till en ökning de närmaste åren, men menar också att hela destinationen Västervik måste utvecklas. De senaste åren har turismen i maj och juni minskat, och en förskjutning har skett mot augusti – som utvecklats till en riktigt bra månad.

– Tappet i maj och juni är inte bra för Västervik. Vi måste vända oss mot de målgrupper som turistar då, familjer med barn som inte är i skolåldern, familjer med vuxna eller inga barn, skolklasser och bussresor.

En större satsning på ännu en attraktion på campingen är på gång – men än så länge är Gunnar Boman hemlighetsfull om vad det handlar om.

– Det ska göra att vi får fler besökare, och det är en attraktion som vi ska skapa på plats.

De campingarna gick bäst

Bolag i Borgholm, Leksand och Lycksele finns på listan över de campingbolag som går bäst resultatmässigt. Det visar de senaste branschsiffrorna som Nyhetsbyrån Siren sammanställt från kreditupplysningsbolaget UC:s uppgifter.

Bäst resultat bland campingjättarna under 2015 gjorde Nordic Camping & Resort, med 14 anläggningar runtom i södra Sverige. Bolaget gjorde en vinst efter skatt på 14 miljoner kronor.

Västervik Resort hamnar på 24:e plats med sina 1,3 miljoner i resultat.

Enligt SCR kommer cirka 75 procent av campinggästerna från Sverige, resten i första hand från de nordiska länderna samt Tyskland och Holland.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om