Så ska servicen bli bättre

Med en jättelik gratisutbildning ska handel- och serviceföretagare i Västerviksområdet bli bättre på service och hämta in försprånget på Linköping och Kalmar. Men alla är inte intresserade.

Så här ska det se ut. Ett stort vänligt leende. Emma Glemhorn på Mariebergs Blommor vet att                           service spelar roll för att få kunderna att välja Västervik att handla i.

Så här ska det se ut. Ett stort vänligt leende. Emma Glemhorn på Mariebergs Blommor vet att service spelar roll för att få kunderna att välja Västervik att handla i.

Foto: Lisa Olaison

Västervik2009-10-12 00:06
Västervik Framåt, Västerviks Handel och Gamleby Centrumförening har låtit genomföra en kompetensutvecklingsanalys hos handel- och serviceföretagare i och runt Västervik. Analysen visade att det fanns behov av utbildning i språk, ledarskap och inte minst i service. Det har fått Västervik Framåt att söka sex miljoner kronor från EU för att genomföra utbildning i bland annat service. Om utbildningen blir av kommer det bli ett jätteprojekt där flera hundra personer ska utbildas i service. Många företag har redan utbildning i service, men känner att de inte är fullärda. - Vi tappar många miljoner till Linköping, Norrköping och även Kalmar. Vi kan ju aldrig få ett lika stort utbud som de städerna, så vi måste skapa andra konkurrensfördelar som bra service till expempel. Vi behöver det för att bli mer konkurrenskraftiga. Om någon fått dålig service på ett ställe så kan den säga att i Västervik är det dålig service och det är inte bra, menar Boman. Men alla verkar inte intresserade av servicekursen. - Vi har centrala utbildningar som rör vår bransch, säger Käth Pyyhtiä, butikschef på Hemköp Västervik. Men ni tror inte att ni missar något då?
- Det är säkert en jättebra grej för egenföretagare, men vi har utbildning som rör vår bransch.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om