Så ska tak-över-huvudet-garantin fungera

Kommunens nya tak-över-huvudet-garanti innebär att den som saknar boende över natten akut ska kunna söka om försörjningsstöd.

Liselotte Månsson enhetschef på individ och familjeomsorgen, Märta Norberg, verksamhetschef för försörjningsstöd och socialchef Joakim Nyman presenterade hur kommunen ska arbeta med den akuta bostadsgarantin.

Liselotte Månsson enhetschef på individ och familjeomsorgen, Märta Norberg, verksamhetschef för försörjningsstöd och socialchef Joakim Nyman presenterade hur kommunen ska arbeta med den akuta bostadsgarantin.

Foto: Ulrik Alvarsson

Västervik2024-05-21 16:05

Den som av någon anledning akut blir hemlös ska i första hand vända till kommunens försörjningsenhet dagtid, eller till socialjouren kvällstid. För att få ta del garantin ska man vara skriven i Västerviks kommun.

Den hemlöse ska kunna få kostnaderna för logi motsvarande vandrarhem täckta. En kostnad på upp till 600 kronor per natt. Det blir upp till den enskilde att själv söka boende på vandrarhem.

Kan det innebära att det blir svårt att hitta plats under högsäsong, till exempel på sommaren?

– Vi har inte gjort någon upphandling av boende, men vi har pratat med vandrarhem som sagt att man är intresserade av att ta emot den här målgruppen och att det finns lediga platser även under sommaren, svarar socialchef Joakim Nyman.

Tanken är att den hemlöse själv ska ta initiativ för att nå en mer långsiktig lösning.

– Tak-över-huvudet-garantin är en akut lösning. Man söker natt för natt. Det är ingen långsiktig lösning. Kommer man in via oss så informerar vi om de övriga verksamheterna. Om till exempel ett beroende är ett hinder för att man ska kunna bli självständig så lotsar vi till verksamheter som jobbar med de frågorna, säger Märta Norberg, verksamhetschef för försörjningsstöd.

Hur kommunen ska jobba med de personer som söker sig till garantin har man inget entydigt svar. Insatserna kommer att få variera från person till person.

– Det här är ingen homogen grupp. Det är människor med olika behov, säger Joakim Nyman.

Nyman trycker på att åtgärden bara är ett av flera uppdrag som socialförvaltningen och kommunens försörjningsstöd har, som ligger under kommunstyrelsen. Man har i uppdrag att ta fram en modell för en mer långsiktig boendelösning som heter Bostads först. Man arbetar också med strategi mot hemlöshet.

Under några månader har de akuta problemen lösts med akutboendet i LP-stiftelsens lokaler. 

Varför vill man inte göra det till en långsiktig lösning?

– Vi har haft diskussioner med LP-stiftelsen. Man kan säga att vi har lite olika värdegrund, men vi kommer att fortsätta att samarbeta på olika sätt även framöver, säger Joakim Nyman.

Liselotte Månsson, verksamhetschef i individ- och familjeomsorgen skjuter in att kommunen har samarbete med flera församlingar i kommunen.

Ett problem som de kommunala tjänstemännen tar upp med dagens modell är att den inte fullt ut följer socialtjänstlagen. Söker man hjälp för en akut situation ska det fattas ett formellt beslut.

Varför är det viktigt?

– För rättssäkerheten. Vi hanterar skattepengar. Man ska kunna se på vilka grunder som vi fattade beslutet. Om vi säger nej ska det finnas ett beslut som man kan överklaga, svarar Märta Noberg.

När vi skrivit om det akutboende som finns i dag så har man fått intrycket att flera av de hemlösa varit individer som haft svårt med kontakterna med myndigheterna, och haft svårt att leva upp till de krav som ställs. Finns det risk för att det finns individer som faller ifrån?

– Kommer man till socialtjänsten och ansöker om försörjningsstöd, och det visar sig att man har svårt att fylla i blanketter eller man säger att "jag vet inte hur man får ut en kopia på min deklaration" så ger vi vägledning. Visar det sig att man behöver kontinuerligt stöd så hjälper vi till att ansöka om god man. Vårt mål är ju att människor ska bli så autonoma och självförsörjande som möjligt, svarar Märta Norberg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!