SÄ ska unga bli bÀttre pÄ ekonomi

Nu pÄgÄr OECD:s globala kampanj "Money Week" som gÄr ut pÄ att öka barns och ungas kunskap om privatekonomi. Sparbanksstiftelsen vÀljer att haka pÄ och utlyser ett lokalt pris till tÀvlingssugna högstadieungdomar i kommunen.

Under hela mÄnaden pÄgÄr en kampanj, initierad av OECD, som ska öka barns och ungas kunskap om privatekonomi.

Under hela mÄnaden pÄgÄr en kampanj, initierad av OECD, som ska öka barns och ungas kunskap om privatekonomi.

Foto:

VĂ€stervik2020-03-04 20:00

Kampanjen pÄgÄr under mars mÄnad, och över hela vÀrlden anordnas studiebesök, förelÀsningar och tÀvlingar för att fÄ ungdomar att intressera sig för, och lÀra sig mer om, privatekonomiska frÄgor.

I Sverige genomförs bland annat en frĂ„gesport för högstadieelever dĂ€r förstapris Ă€r en resa för tvĂ„ till Europafinalen i Bryssel. 

– Information om hur man deltar har gĂ„tt ut till kommunens alla högstadieskolor.  Man kan anmĂ€la sig och delta i tĂ€vlingen under hela mars mĂ„nad. Hittills har ett tiotal klasser anmĂ€lt sig enligt den Ă„terkoppling jag fĂ„tt frĂ„n lĂ€rarna, berĂ€ttar Lotti Jilsmo frĂ„n Sparbanksstiftelsen.

Hon berĂ€ttar att man frĂ„n stiftelsens sida lottar ut tre priser bland de medverkande klasserna om 2 000 kronor vardera.

– Vi har valt att lotta ut priserna. Det rĂ€cker alltsĂ„ med att delta för att ha chans att vinna, sĂ€ger hon. 

– Att hantera pengar och planera sin ekonomi Ă€r nĂ„got som alla behöver kunna, och det ligger i Sparbankernas grunduppdrag att arbeta med folkbildning inom ekonomi, sĂ€ger hon.

– Förhoppningen Ă€r att alla som deltar lĂ€r sig nĂ„got nytt.

Jonas Jonsson jobbar med ungdomsekonomiska frÄgor pÄ Tjustbygdens Sparbank:

– Det vi fĂ„r till oss nĂ€r vi rör oss bland unga Ă€r att man ofta har bra teoretisk kĂ€nnedom om ekonomi men kĂ€nner en osĂ€kerhet nĂ€r det kommer till praktisk vardagsekonomi. SĂ„ mer av den biten bĂ„de hemma och i skolan vore av godo.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!