Kampanjen pÄgÄr under mars mÄnad, och över hela vÀrlden anordnas studiebesök, förelÀsningar och tÀvlingar för att fÄ ungdomar att intressera sig för, och lÀra sig mer om, privatekonomiska frÄgor.
I Sverige genomförs bland annat en frÄgesport för högstadieelever dÀr förstapris Àr en resa för tvÄ till Europafinalen i Bryssel.
â Information om hur man deltar har gĂ„tt ut till kommunens alla högstadieskolor. Man kan anmĂ€la sig och delta i tĂ€vlingen under hela mars mĂ„nad. Hittills har ett tiotal klasser anmĂ€lt sig enligt den Ă„terkoppling jag fĂ„tt frĂ„n lĂ€rarna, berĂ€ttar Lotti Jilsmo frĂ„n Sparbanksstiftelsen.
Hon berÀttar att man frÄn stiftelsens sida lottar ut tre priser bland de medverkande klasserna om 2 000 kronor vardera.
â Vi har valt att lotta ut priserna. Det rĂ€cker alltsĂ„ med att delta för att ha chans att vinna, sĂ€ger hon.
â Att hantera pengar och planera sin ekonomi Ă€r nĂ„got som alla behöver kunna, och det ligger i Sparbankernas grunduppdrag att arbeta med folkbildning inom ekonomi, sĂ€ger hon.
â Förhoppningen Ă€r att alla som deltar lĂ€r sig nĂ„got nytt.
Jonas Jonsson jobbar med ungdomsekonomiska frÄgor pÄ Tjustbygdens Sparbank:
â Det vi fĂ„r till oss nĂ€r vi rör oss bland unga Ă€r att man ofta har bra teoretisk kĂ€nnedom om ekonomi men kĂ€nner en osĂ€kerhet nĂ€r det kommer till praktisk vardagsekonomi. SĂ„ mer av den biten bĂ„de hemma och i skolan vore av godo.