Förra sommaren ökade anmälningarna om bluffakturor i vår polisregion med 27 procent, jämfört med året dessförinnan. En ny undersökning från Visma visar att varannan svensk småföretagare har fått en falsk faktura de senaste fem åren. Sommarmånaderna är högsäsong för fakturabedragare.
– Vi vet att bedragare passar på under sommaren och rekommenderar alla företagare att vara extra vaksamma, säger Boo Gunnarson, Visma Spcs företagarexpert, i ett pressmeddelande.
Här är Vismas fem bästa tips för att slippa fakturabluffarna;
1. Om du får en faktura utan att ha haft någon tidigare kontakt med företaget bör du i första hand kontakta företaget per telefon och försöka få rättelse.
2. Om du inte får rättelse kan du skriva följande direkt på underlaget och skicka en kopia till företaget: ”Bestrider fakturan i sin helhet då någon beställning av dessa varor/tjänster aldrig har gjorts”. Gör också en polisanmälan om misstänkt bedrägeri med hjälp av bluffaktura.
3. Om en telefonförsäljare ringer, be att få ringa upp. Bedragarna accepterar generellt inte det. De har ett säljmanus som bygger på att de inleder samtalet och vill kunna spela in lämpliga delar av samtalet.
4. Om någon hänvisar till ett tidigare avtal i ett brev eller ett telefonsamtal, kräv att detta skickas innan du för ytterligare diskussioner med företaget.
5. Sätt inte din namnteckning på något och svara inte på misstänkta mejl.