Så vände politikerna om Tjustbanan
I måndags fattades ett viktigt beslut för att säkra Tjustbanans överlevnad. Beslutet skedde inte utan dramatik. Ursprungligen fanns ett förslag som var betydligt mer negativt för järnvägstrafiken mellan Västervik och Linköping.
För Östergötland är dessutom arbetspendling med Katrineholm och Nyköping viktigare än med Västervik.
Den dystra bilden av järnvägstrafiken mellan Västervik och Linköping tecknades ursprungligen av tjänstemännen på landstinget i Östergötland inför måndagens ärende om att handla upp ny trafik mellan de två städerna.
I det ursprungliga förslaget till beslut rekommenderades politikerna att parallellt ta in anbud på både tåg- och busstrafik.
Med tiden hände något. I torsdags skrevs det fram ett nytt underlag - den här gången betydligt mer positivt för Tjustbanan. Där var beskrivningen av Tjustbanans problem nedbantad. Man talar visserligen om att Banverket gör bedömningen att det är samhällsekonomiskt olönsamt att satsa de tre miljarder på Tjustbanan som krävs för att få ner restiderna. Man talar också om att en uppgradering Tjustbanan tidigast kan stå klar 2015.
Trots det föreslår tjänstemännen att tågtrafik, och inte busstrafik ska upphandlas. Dessutom föreslår man att fyra nya tågvagnar ska köpas in till sträckan. Östgötapolitikerna är även beredda att ta de 10 miljoner kronor om året i merkostnad som tågtrafiken väntas medföra - förutsatt att Kalmar län skjuter till lika mycket.
Dessutom säger man att om utvecklingen inte skulle gå som det är tänkt och Tjustbanan tvingas läggas ner i framtiden så är man beredd att stå för hälften av avvecklingskostnaderna för tågvagnarna. Andra halvan får landstinget i Kalmar län stå för.
Bakom svängningen står tuffa förhandlingar mellan de två landstingen.
- Vi har jobbat intensivt med frågan i två månader nu, säger Christer Jonsson (c), vice ordförande i landstingsstyrelsen.
Förhandlingarna pågick in i det sista, med en slutspurt i förra veckan. Då träffade Kalmar läns landstingsråd Anders Henriksson (s) sin kollega Marie Morell (m) som varit avvisande till att lägga pengar på Tjustbanan.
När borgerliga politiker från Kalmar län besökte universitetssjukhuset i Linköping på en invigning av en ny sjukhusavdelning passade man på att träffa politikerkollegor för att prata om Tjustbanan.
- I Kalmar län har vi varit eniga över blockgränserna i landstinget om Tjustbanan, säger Christer Jonsson, och noterar att socialdemokraterna i Östergötland lade ner sina röster vid beslutet om Tjustbanan.
Landstingsstyrelsens ordförande Anders Henriksson (s) är däremot försiktig med att kritisera några politiker på östgötasidan.
- Jag tycker att vi har haft bra diskussioner, och nu har det blivit ett bra beslut. Nu gäller det att sätta tryck på regeringen att ge besked om själva banans framtid. Där spelar Regionförbundet och Västerviks kommun en viktig roll för att hålla trycket uppe.
I dag, onsdag, ska politikerna i Kalmar läns landsting ta motsvarande beslut som östgötapolitikerna.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!