"Man kan inte förändra det som hänt, men man kan förändra framtiden". Så lyder en av texterna på whiteboardtavlan i ett klassrum på Skogshagaskolan. På katedern står ett gäng gröna kryddväxter som eleverna själva varit med och planterat. I det ämnesöverskridande projektet "Change" har förstaklassarna på olika sätt lärt sig vad förändring är.
Lektionerna har handlat om allt från att iaktta vattnets förändring från is till vattenånga – till att prata om hur vi i vardagen kan hjälpa andra människor.
– Man kan ge 100 kronor till en tiggare, då har man gjort en förändring, säger John Sandberg.
Mest spännande och lärorikt var, enligt hans klasskamrat Elahe Hoseini, att plantera växterna och se fröna gro.
– Vi såg hur fröet förvandlades till en växt, berättar hon.
Kryddväxterna ska eleverna så småningom sälja – och pengarna som försäljningen inbringar skänks till Barncancerfonden. På så sätt kan barnen själva hjälpa till att få en förändring i framtiden.
Läraren Sofie Thorsell berättar att hon fokuserat på elevernas lust att lära, och att "främja entreprenörskap" som det står om i skolans läroplan.
– Det innebär att skolan ska stimulera kreativitet, nyfikenhet, självförtroende, vilja att prova egna idéer och lösa problem. Eleverna ska få ta initiativ, ta ansvar och arbeta både självständigt och tillsammans med andra.
När VT kommer på besök har barnen i uppdrag att rita och skriva vad de själva skulle vilja förändra. Flera nämner att de vill stoppa cancer. Få fler raster, åka till Legoland, bestämma över maten varje dag och få sylektioner av mamma står också på önskelistorna.
Sama Alsaeid, som är född i Syrien, skulle vilja förändra världen så att alla var rika.
– I Syrien är inte alla rika. Om man är rik kan man resa. Min pappa är regissör, och vi fick lite hjälp, så vi kunde resa till Sverige. Men min mormor, min mammas syster och min mammas bror kan inte resa.