Så vill landstinget satsa på tågtrafiken

Landstingsmajoriteten vill samtala med länets kommuner om att kraftsamla kring tågtrafiken.

Utspel. Den röd-gröna politiska ledningen för landstinget presenterade på måndagen riktlinjerna för budgetarbetet för 2018-2020. Från vänster Anders Henriksson (S), Jessica Rydell (MP), Lena Segerberg (S) och Lind Fleetwood (V).

Utspel. Den röd-gröna politiska ledningen för landstinget presenterade på måndagen riktlinjerna för budgetarbetet för 2018-2020. Från vänster Anders Henriksson (S), Jessica Rydell (MP), Lena Segerberg (S) och Lind Fleetwood (V).

Foto: Ulrik Alvarsson

Västervik2017-05-15 19:00

2019 så kommer landstinget och Regionförbundet att slås samman till en region om allt går enligt planerna. Det innebär ännu större fokus på tillväxtfrågor – dit hör infrastruktur.

Den röd-gröna majoriteten talar i sitt budgetarbete om en satsning på infrastruktur. Ett problem i sammanhanget är att den som håller i pengarna för de stora satsningarna inte är regionen – utan staten. Där tycker Anders Henriksson (S) att man kan titta på hur några större regioner gjort.

– De har gjort uppgörelser med Trafikverket där man gått in och hjälpt myndigheten genom att förskottera satsningar.

Därför vill han att landstinget och länets kommuner ska träffas för att diskutera hur Kalmar län skulle kunna genomföra en liknande satsning. Framförallt är det på tågsidan som han tycker att behoven finns:

* Upprustning av Tjust- och Stångådalsbanan till Linköping.

* Dubbelspår på järnvägen mellan Växjö och Kalmar.

Landstingspolitikerna tar den uppgörelse kommunerna och landstinget gjorde kring kollektivtrafiken för några år sedan. Då gjordes en skatteväxling från kommunerna till landstinget, och en skattehöjning på 25 öre. Kollektivtrafiken fick mer pengar.

– I dag är kollektivtrafiken bättre än någonsin, med tätare avgångar och ökat resande, säger Anders Henriksson (S).

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om