Samarbete framtiden för Västerviks hamn

Västervik har ett geografiskt guldläge med sin närhet till de baltiska staterna. Läget utnyttjas inte i dag. Länets hamnar måste sluta sig samman om de inte ska bli förbigångna.

Behöver samarbetspartners. Västerviks hamn behöva sluta sig samman med de andra hamnarna i Kalmar län och Blekinge om en gemensam strategi. Det hävdar konsultföretaget Infraplan.Foto: Matilda Ahl

Behöver samarbetspartners. Västerviks hamn behöva sluta sig samman med de andra hamnarna i Kalmar län och Blekinge om en gemensam strategi. Det hävdar konsultföretaget Infraplan.Foto: Matilda Ahl

Foto:

Västervik2005-10-13 00:25
- Vi kör våra varor till Stockholm eller Karlshamn. Därifrån transporteras de till sjöss till Baltikum.
Så svarar mer än ett bolag i Västervikstrakten i den rapport om hamnverksamheten som företaget Infraplan gjort. Detta trots att Västervik sjövägen har ett mycket bra läge mot de baltiska staterna.

Rapporten går igenom länets hamnverksamhet och har gjorts på uppdrag av Regionförbundet. Tanken är att rapporten ska användas som ett diskussionsunderlag när de fem hamnkommunerna ska försöka prata sig samman.
Det är en inte helt lätt process.Kommunerna har av hävd varit bittra konkurrenter.
Infraplan skriver att det finns mycket att vinna på samarbete. Hamnarna i länet är små, och flera av dem har haft vikande tendenser de senaste åren. Undantaget är faktiskt Västervik som har en uppåtgående trend.
Konsultföretaget går till och med så långt som att säga att man inte bara ska samarbeta inom länet. Istället bör man dra upp en gemensam strategi för hur man täcka marknaderna på andra sidan Östersjön tillsammans med Blekinge och Skånes ostkust. En gemensam plan skulle göra det lättare att få statligt stöd och undvika dubbelinvesteringar.

Däremot avskriver Infraplan, åtminstone tillfälligt, att länets hamnar ska gå ihop i ett gemensamt bolag. Samarbetet ska ske på andra sätt:
Gemensam lobbying när det gäller infrastruktur. Alla hamnarna i länet lider av länets dåliga vägnät och järnvägsförbindelser.
Gemensam marknadsföring där hamnarnas olika nischer presenteras. Oskarshamn har en särställning i och med att det är den enda djuphamnen. Västervik och Kalmar har de bästa möjligheterna för oljehantering, medan Västervik och Oskarshamn är de bäst lämpade hamnarna för färjetrafik.
Hur beskrivs då Västervik i rapporten?
Konsulten varnar Västervik för att tillåta sjönära bebyggelse som kan hämma hamnens utveckling.

Han uppmanar länet att stödja den nystartade linjen mellan Västervik och Paldiski.
- Etableringen är positiv för hela regionen.
I rapporten betonas också att det görs investeringar i Tjustbanan för att klara den ökande godstrafiken. Man noterar också att det finns stora, lediga ytor runt hamnen. Det gör företagsetableringar möjliga.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om