Samlar sin service på ett ställe

- Konceptet bygger på att man som medborgare ska kunna gå till ett ställe och få hjälp med så många frågor som möjligt.

Lena Bengtson, Ronny Svennerberg och Catharina Ljungdal knyter samman banden vid invigningen.

Lena Bengtson, Ronny Svennerberg och Catharina Ljungdal knyter samman banden vid invigningen.

Foto: Ingrid Johansson-Hjortvid

Västervik2010-11-18 13:16
Det säger Lena Bengtson, områdeschef på Skatteverket, som tillsammans med Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten har invigt ett servicekontor på Kvarngatan i Västervik.Lokalen, som ligger i entréplanet, är densamma där Försäkringskassan haft lokalkontor de senaste åren. Egentligen öppnade servicekontoret redan i slutet på oktober, men det var först på torsdagen som själva invigningen ägde rum.Ronny Svennerberg, områdeschef på Försäkringskassan, säger att det är unikt att ha tre personer som jobbar för flera myndigheter samtidigt på det här sättet och servar medborgarna med information, blanketter med mera.På servicekontoret, som är öppet fem dagar i veckan, ska man också kunna boka in besök och få hjälp vid mer komplicerade ärenden. I och med att det nya servicekontoret invigs, stänger Skatteverket sin expedition för allmänheten högre upp i samma trappuppgång på Kvarngatan i Västervik.På vissa orter samverkar de tre myndigheterna lokalmässigt med Arbetsförmedlingen, till exempel i Oskarshamn och Vimmerby, men så blir det inte i Västervik.
Servicekontor
Totalt i landet kommer det att bli 124 sådana här servicekontor i ett samarbete mellan Skatteverket, Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten.Det första servicekontoret öppnade i Göteborg våren 2008. Kontoret i Västervik är det 106:e i ordningen i landet att invigas.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om