Samråd om flytande restaurang

Detaljplan tre för Skeppsbrokajen med närområde skickas nu ut på samråd. Planen ska möjliggöra bland annat flytande hus, en flytande restaurang och en centrumnära småbåtshamn.

En bild från planförslaget som visar hur det flytande villaområdet skulle kunna se ut.Foto: Aquavilla

En bild från planförslaget som visar hur det flytande villaområdet skulle kunna se ut.Foto: Aquavilla

Foto: Aquavilla

Västervik2009-12-23 20:41
I området pågår tre olika planprocesser. Detaljplan ett omfattar Skeppsbrokajen i Västervik, plan två området där spannmålssilon låg och plan tre Barlastudden.Samtliga detaljplaner ska vara framme för antagande under våren 2010.Det tredje planförslaget, som nu skickas ut på samråd, ska möjliggöra marina och båtvarv, flytande bostäder och en flytande restaurang.Med den tredje detaljplanen som stöd kan Västervik få sitt första flytande villaområde. I förslaget ska det vara flytande villor i form av permanentboende, som grupperas i ett kvarter om cirka 20 hus.Villorna byggs på ett betongskrov, en så kallad kassun, som har ett djupgående på ungefär två meter och väger omkring 150 ton, och förankras i två specialutrustade pirer.Planförslaget ställer höga krav på den estetiska utformningen av det nya villaområdet. Den nya bebyggelsen får inte dominera stadsbilden. Max två våningar höga hus tillåts.I Barlastgatans förlängning ska ändamålet "flytande handel" skrivas in i detaljplanen, för att möjliggöra en restaurang på vattnet.Tanken är att man även ska kunna ta sig till restaurangen med båt. Därför anges användningen "småbåtshamn" för området runt restaurangen.Byggrätten är begränsad till en bruttoarea på max 400 kvadratmeter, med en högsta byggnadshöjd på åtta meter. På fastigheten Västervik 4:37 föreslås användningen "handel" och "hamn" för att möjliggöra fortsatt marin verksamhet, men också tillåta handel och restaurang.Närmast kajpromenaden och de flytande villorna föreslås en högsta byggnadshöjd på sex meter.Längre in på fastigheten föreslås en byggnadshöjd på åtta meter, precis som gällande plan tillåter.Planen innehåller också en ny lokalgata i Barlastgatans förlängning, som ska förbindas med Slottsholmsvägen i en ny korsning.Förslaget rymmer delar av den sammanhängande kajpromenad som sak binda samman skärgårdsterminalen med Barlastudden.Var och en av de tre detaljplanerna kan genomföras oberoende av varandra. Syftet med dem alla är att ge Västervik ett tydligare intryck av sjöstad.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om