Sämre service på F-Kassan

Försäkringskassan ska spara 300 miljoner kronor. Vi frågade hur det påverkar dig.

Västervik2011-03-02 00:00

Försäkringskassan har redan kalkylerat med effektiviseringar. Nu ska de spara 300 miljoner kronor också.

Det innebär en kraftig nedbantning. Senast det var tal om det 2008 drabbades Försäkringskassans kunder av försenade utbetalningar. Vi frågade Helene Franzén på Försäkringskassan om vi behöver vara oroliga igen.

- Vi hade inte världens bästa image innan, så det här är ju inte bra. 2008 sjönk allmänhetens förtroende för oss. Det som kan vara bra att veta är att det nu går att komma fram på telefon och kunderna har personliga handläggare. Verksamheten funkar bra nu. Och de här besparingarna kommer inte att påverka utbetalningarna.

Försäkringskassan har bestämt sig för att prioritera utbetalningar och handläggning. Däremot måste det sparas på spontanservicen.

- Man kan inte gå till servicekontoret i Västervik 2013 på spontana besök. Man får ringa eller gå in på webben istället eller sms:sa. Det kostar mycket med bemanning. Vi tror att den besparingen stör minst. Även om jag hör att det låter konstigt.

Det innebär ändå att 500 personer i Sverige kommer att behöva lämna sin anställning på Försäkringskassan. Framtiden för de tre personerna som jobbar på servicekontoret i Västervik är därmed osäker.

Servicekontoret i Västervik som öppnade i oktober 2010 kommer att vara öppet till 2013 utgår Franzén ifrån.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om