Samsyn om södra infarten

På samrådsmötet om en ny sydlig infart ville de flesta åhörarna se att både etapp ett och två byggs så snart som möjligt. Men alla var inte lika ivriga.

Hmmm. Planchef Emma Oscarsson fick en del kluriga frågor på samrådsmötet. Bakom syns kommunens konsult Daniel Henricsson diskutera med kommunalrådet Harald Hjalmarsson.Foto: Ellen Kindstrand

Hmmm. Planchef Emma Oscarsson fick en del kluriga frågor på samrådsmötet. Bakom syns kommunens konsult Daniel Henricsson diskutera med kommunalrådet Harald Hjalmarsson.Foto: Ellen Kindstrand

Foto: Ellen Kindstrand

Västervik2009-08-27 16:26
- Jag flyttade från Stockholm för att komma så långt från oljudet som möjligt och nu ska de dra en ny väg förbi mitt hus, sa Jörgen Lindahl och log ett snett leende. Han var en av ett 30-tal åhörare som kommit till Bryggaren för att diskutera en ny sydlig infart till Västerviks tätort. De flesta var eniga om att en ny infart behövdes, men några som Lindahl ville veta mer om hur miljön kan påverkas av den nya infarten. Det uttrycktes oro över buller, hur ägor skulle uppstyckas och om det skulle bli svårigheter med att bruka jorden. Även sjön Kvännaren tillägnades en tanke. - Vad är tanken med Kvännaren och farligt gods? undrade någon. Kommunens konsult Daniel Henricsson svarade: - Det kan finnas sådana risker som vi måste ta hänsyn till. Där kan man tänka sig stadiga räcken som kan fånga upp lastbilen, men det är sådant vi får titta mer på senare. Och Lindahl ville ha så lite buller som möjligt så han föreslog att nya vägen skulle "gå under" Hornsvägen. - Annars blir det buller överallt där, menade han. Men precis som många andra välkomnade Lindahl den nya infarten. Börje Anderson var inte imponerad av den nuvarande och ville få igång byggandet av den nya infarten så fort som möjligt. Och inte bara etapp ett utan två också. - Till och med Rockneby har en bättre avfart än Västervik. Vi har pratat om det här i 40 år. Jag hoppas verkligen att det blir något av det här. Och man ska veta om att det kostar mer att avbryta en etablering och sätta igång den igen. Man måste handla upp båda etableringarna samtidigt, menade Andersson. Kommunalrådet Harald Hjalmarsson ville gärna se en trafiksimulering för att se hur ett framtida trafikflöde kan tänkas påverkas av en ny infart. Det skulle kunna ge svar på om det räcker med att göra en etapp eller om man måste göra två. - De flesta var positiva i kväll och det hela handlar nu om att det ska bli en så bra lösning som möjligt för alla, sa kommunens planchef Emma Oscarsson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om