Det började med att en privatperson i augusti påtalade brister i tillgänglighet på en restaurang i kommunen. När miljö- och byggnadskontoret kontrollerade klagomålen fick man till svar att restaurangen stängt för säsongen. När och om restaurangen öppnar igen nästa sommar skulle felen vara avhjälpta.
I december fick kontoret tips om att restaurangen hållit öppet för servering av jultallrik. Ägarna svarade att det rört sig om ett enstaka tillfälle, och att det varit för ett slutet sällskap. Inspektörerna lät sig nöjas med svaret.
Den som kom med tipset var inte imponerad av handläggningen, utan krävde att frågan blev ett ärende för nämnden. Han ville få ett beslut som var möjligt att överklaga till högre instans.
I ett brev till miljö- och byggnadsnämnden anklagar krögarna tipsaren för att bedriva en kampanj mot restaurangen. Krogen skriver att han i somras smet från betalningen av en öl. Tipsaren skriver till kommunen att restaurangen inte fick fram mat i tid – och att det var rimligt att vägra betala för ölen.