- Det var ett rejält tryck på det området vid Ljungheden. Därför tog vi fram detaljplan för det området. Vi vet att Biltema lockar folk från ett stort område. De kommer från andra städer hit och då vill vi att de ska vara kvar och ta sig in till centrum också, säger kommundirektör, Carl-Magnus Mårheden.
Finns det en motsättning i konsultens tips och satsningen på Ljungheden?
- Vi ska försöka få folk att åka till Västervik och om vi får hit stora företagskedjor som Biltema så kan vi få det. Det hänger ihop. Det finns ingen motsättning i detta. Och det är inte bara kommunen som detta handlar om utan även fastighetsägare och handlare.
Tillsammans ska de hitta en idealbild för hur Västervik ska utvecklas som handelsplats.
Konsulten Ove Krafft, som arbetat med forskning och utveckling inom området handel och logistik, tipsade bland annat åhörarna på Stadshotellet i Västervik om att göra Storgatan och Bredgatan till gångfartsvägar.
- Hur har du tänkt det med trafikföringen och med kollektivtrafiken i stan, undrade Mårheden.
- Vi vill se gångfartsvägar. Inte gågator. Det brukar inte fungera i små städer. Vägar där gångare och billister samsas tror jag på. Där billisterna kör på fotgängarnas villkor. Effekten blir att de som har ett ärende till de gatorna och vill ta bilen dit kan göra det. De som bara är på genomfart med bil lär inte välja att åka i sju kilometer i timmen utan tar en annan väg, säger Krafft.
- Är din tanke att tillåta bilar på Bredgatan?, undrar samhällsbyggnadschefen Bruno Nilsson.
- Det kan vara bra för stan. Man kan fundera på om det ska vara så hela året eller att man hittar en lösning på sommarhalvåret, sa Krafft.