"Satsa skadeståndet på driften"
Västerviks kommunalråd kräver att det vite som Veolia hittills tvingats betala för alla inställda tåg ska investeras i driften av Tjustbanan.
Harald Hjalmarsson har tröttnat på de ständiga problemen med Tjustbanan och kräver handling. Foto: Lisa Olaison
Foto: Lisa Olaison
- Det gör de men det blir alltid merkostnader. Jag har ingen annan uppfattning än Harald Hjalmarsson, men pengarna går in i systemet. Bygga nya spår får Banverket göra. Johansson säger att så länge Tjustbanan inte renoveras måste man inse att den kommer vara en problemdrabbad sträcka.- Tjustbanan är en bana med sämre kvalitet än andra banor och tung godstrafik. Den kommer aldrig att vara lika bra som stambanan om den inte byggs om. Sedan tågoperatören Veolia tog över trafiken i somras har det inte varit annat än problem med Tjustbanan. I vinter har tågen varit inställda nästan varje dag. Även Stångådalsbanan har varit hårt drabbad och är inräknad de 1,6 miljonerna. Leif Johansson säger att trafiken på Tjustbanan successivt har börjat att fungera bättre sedan Veolia bytte tågverkstad, från en i Nässjö till en i Linköping.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!