"Satsa tågskadestånd på driften"

Västerviks kommunalråd kräver att det vite som Veolia hittills tvingats betala för alla inställda tåg ska investeras i driften av Tjustbanan.

De inställda tågen på Tjustbanan har fått kommunalrådet Harald Hjalmarsson i Västervik att kräva att skadeståndet ska gå till banans drift.

De inställda tågen på Tjustbanan har fått kommunalrådet Harald Hjalmarsson i Västervik att kräva att skadeståndet ska gå till banans drift.

Foto: Lisa Olaison

Västervik2009-02-04 17:05
Harald Hjalmarsson (M) ryter ifrån ordentligt om alla inställda tåg på Tjustbanan och tycker att de pengar, 1,6 miljoner kronor, som Veolia betalat i skadestånd till Östgötatrafiken ska gå tillbaka till de drabbade resenärerna. - När man inte håller det man lovat, när inte tåget går, måste tågoperatören betala vite. Det borde tillhöra de som utnyttjar kollektivtrafiken och gå tillbaka till driften så att vi kan vinna tillbaka förtroendet för tågtrafiken, säger Hjalmarsson.Leif Johansson, vd på Östgötatrafiken, säger att det inte är möjligt att öronmärka pengarna för sådant, dessutom räcker de inte. - Vitena som Veolia betalar försvinner i systemet på grund av de ökade kostnaderna vi får för de inställda tågen. Vi måste lägga dem på ersättningsbussar och trafikservice.Borde inte vitena täcka de kostnaderna?- Det gör de men det blir alltid merkostnader. Jag har ingen annan uppfattning än Harald Hjalmarsson, men pengarna går in i systemet. Bygga nya spår får Banverket göra. Johansson säger att så länge Tjustbanan inte renoveras måste man inse att den kommer vara en problemdrabbad sträcka.- Tjustbanan är en bana med sämre kvalitet än andra banor och tung godstrafik. Den kommer aldrig att vara lika bra som stambanan om den inte byggs om. Sedan tågoperatören Veolia tog över trafiken i somras har det inte varit annat än problem med Tjustbanan. I vinter har tågen varit inställda nästan varje dag. Även Stångådalsbanan har varit hårt drabbad och är inräknad de 1,6 miljonerna. Leif Johansson säger att trafiken på Tjustbanan successivt har börjat att fungera bättre sedan Veolia bytte tågverkstad, från en i Nässjö till en i Linköping.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om