Projektet har fått statsbidrag som räckt till en halv lärartjänst. Under 40 minuter varje dag i tolv veckors tid har de fem eleverna fått enskild undervisning i läsning.
Vilka elever som skulle delta, valdes ut i våras. Det var dels elever från Fågelbäret, dels elever från den numera nerlagda Karstorpsskolan. Sedan kollade skolan en gång till, innan projektet startade, att det var rätt deltagare som hade valts ut.
Målgruppen var elever som inte hade kommit igång ordentligt med läsningen under sitt första skolår. I och med projektet lyckades man fånga upp dem snabbt, och ge dem en bra puff framåt. Alla elever som deltog i projektet har förbättrats märkbart. Och lärarna är förstås positiva.
- Det har varit väldigt roligt som pedagoger att få ägna sig åt något så helhjärtat, säger Ingalena Josefsson och Helena Lönnberg.
De är specialpedagog respektive resurslärare och har jobbat med projektet under hösten.
Eleverna har sysslat med tre olika områden: fonologi, läshastighet och läsförståelse.
Fonologi är läran om språkljuden. Här har lärarna dammat av en metod som användes förr i skolan, då eleverna med spegel fick se hur munnen ser ut vid olika ljud.
Barnen har blivit väldigt duktiga på att pussla ihop bilder av munnar för olika språkljud och på så vis bilda ord.
- Det här med ljuden kan man jobba med redan på förskolan, tycker Ingalena Josefsson.
- Det är ett tydligt sätt att lära barn hur ljuden låter. Det underlättar för barn med annat modersmål än svenska, säger Helena Lönnberg.
Tack vare de extra resurserna i form av projektpengar har Josefsson och Lönnberg kunnat gå på kurs i fonomix, den metod som med hjälp av munbilder hjälper eleverna att koppla samman ljud-bokstav.
Skolan har också haft råd att köpa in en del nya böcker till barnen att träna på.
Men även med mindre resurser går det att jobba på det här sättet, fast då blir det i grupper, och inte individuellt.