- Enligt Bengt-Ove Birgerssons hamnutredning som lades fram i höstas finns det ingen hamn mellan Norrköping och Karlskrona. Vi vill givetvis att det ska satsas på en hamn i länet och mitt mål är att skapa enighet kring Oskarshamn.
I hamnutredningen föreslås satsningar på tio hamnar i landet. I utredningen nämns ytterligare tio hamnar. Där finns bland annat industrihamnen i Mönsterås och Oskarshamn med. Målet är att få med en Smålandshamn som viktig för landet.
- De hamnar det ska satsas på får del av statliga infrastruktursatsningar och för vår del kan det innebära att E22:an rustas upp. Jag tänker i första hand på korsningen vid Hyttan och förbifarten vid Verkebäck.
- Det är mycket som följer i spåren av en sådan satsning, där kommer även en södra infart till Västervik med i bilden, säger Leif Larsson.
Regionstyrelsen ska ta ett yttrande vid mötet i nästa vecka. Larssons mål är att enighet ska finnas kring Oskarshamn.
- Vi politiker ska skapa förutsättningar för marknaden.
- Att det är marknaden som styr är Västerviks hamn ett bra bevis på. Där har Österströms varit lyckosamma och ökat godshanteringen.
En gemsam satsning på Oskarshamn skulle enligt Leif Larsson inte innebära att hamnen i Västervik får stryka på foten.
- Marknaden styr och för Västerviks del, liksom flera andra hamnar i länet, finns det spårbunden trafik som ansluter vilket är en fördel ur miljösynpunkt.
- En infrastruktursatsning på E22 skulle även vara en klar fördel för hamnen i Västervik.
Kommunledningen i Västervik tänker inte blåsa upp någon konflikt i frågan utan ställer sig i stort bakom regionförbundets målsättning.
Fast...med betoning på att även Västervik ska föras fram som en strategisk hamn.