"Schemat gör att det kan bli många"

- Jag har stor respekt för Aina Andersson och hennes känslor och kan verkligen känna att ingen lyssnar på henne. Hon har delvis rätt i att många personer från hemtjänsten i dag kan gå hem till en brukare.

Äldreomsorgschef Kicki Johansson. Arkivfoto:  Anders Steiner

Äldreomsorgschef Kicki Johansson. Arkivfoto: Anders Steiner

Foto: Anders Steiner

Västervik2012-10-02 00:00

Det säger socialnämndens ordförande Angelica Katsanidou (S).

- Önskemål om kontinuitet är något som ofta lyfts fram när man pratar med brukare och deras anhöriga. Jag förstår det. Man ska känna trygghet med den person som dygnet runt kommer in i ditt sovrum och kök, säger Angelica Katsanidou som i många år arbetat med äldrefrågor i nämnden.

För något år sedan gjorde Katsanidou en genomgång av personalsituationen i hemtjänsten i Västervik.

- Det visade sig att under en tvåveckorsperiod kunde tretton olika personer från hemtjänsten komma hem till en brukare. Det beror mycket på scheman att det blir så. Människor ska ha hemhjälp flera gånger per dygn, veckans alla sju dagar.

Angelica Katsanidou berättar att man jobbar hårt för att få ned antalet hemtjänstmedarbetare som går hem till en och samma brukare.

- Det handlar om kontinuitet. Vi jobbar även med att se över den centrala administrationen för att minimera sparbetingen ute i verksamheten.

Socialnämndens ordförande tipsar Aina och Kalle, liksom alla äldre i Västervik som känner att något inte är bra, att lämna in ett skriftligt klagomål.

- Då redovisas det och tas upp som ett ärende i socialnämnden.

Kicki Johansson är äldreomsorgschef i Västervik. Hon berättar att äldreomsorgen har "kontaktmannaskap". Det innebär att en särskild person är utsedd för varje brukare.

- När kontaktmannen ej är i tjänst träder en ersättare in som är samma person vid kontaktmannens alla ledigheter. Detta för att kontinuiteten ska bibehållas. Tyvärr händer det att ersättaren bli sjuk, och vid vissa tillfällen kan även ersättarens vikarier bli sjuka.

- Då kan brukaren få möta fler personer än vad som är tänkt.

Alla larm skall besvaras utan dröjsmål.

-  Personalen som besvarar larmen kan dock vara upptagen hos en annan person som larmat, vilket gör att de måste avsluta ett uppdrag och sedan förflytta sig till nästa person som larmat.

- Vid larm kan oftast en dialog föras med den som larmat, vilket ger information om huruvida situationen är mer eller mindre akut.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om