Senast på tisdag är nya farleden klar

Senast på tisdag är den nya, djupare och bredare farleden in till Västervik färdig. Snart kan rejäla fartyg på 40 000 ton bli vardagsmat vid Lucernakajen, mot dagens i snitt 4 000 ton. Farledsbredden är nu överallt minst 150 meter vattendjupet minst tio meter.

En syn som snart försvinner. På tisdag är hela arbetet klart med breddningen och fördjupningen av farleden in till Västervik. Arkivfoto: Anders Steiner

En syn som snart försvinner. På tisdag är hela arbetet klart med breddningen och fördjupningen av farleden in till Västervik. Arkivfoto: Anders Steiner

Foto: Anders Steiner

Västervik2011-05-28 00:00

Det är ett 60-tal tuffa specialister från Finland som sedan sent i december jobbat dygnet runt med att muddra upp 80 000 kubikmeter. Merparten, drygt 78 000 kubikmeter, har varit fast granit som fått sprängas bort med tusentals borrhål. I dagarna avslutas hela muddringsjobbet.

- Vi har försenats lite sedan vi hittat ett par nya grundklackar som inte fanns med i den undersökning som gjordes innan muddringsarbetet inleddes, säger Hans Lindström, vd för Boskalis Sweden AB, det bolag som för 40 miljoner kronor utfört jobbet åt Västerviks kommun.

Har allt gått bra?
- Ja, det får man nog säga. Även om den stränga isvintern sinkat oss en del. Också vindarna försenade tidvis utomskärsjobben, säger Hans Lindström som tillägger att Sjöfartsverket i dagarna ändrar på en del prickar, bojar, fyrar och enslinjer.

I kalkylerna för muddringen hade kommunen räknat med att få 78 000 kubikmeter massiv granit, vilket i krossad form motsvarar 200 000 kubikmeter stenmassor.

- Muddringsbolaget har dock varit vänliga och sprängt aningen djupare än tio meter överallt, vilket gjort att vi fått mer stenmassor än vi räknat med. Överskottet tänker vi använda för sluttäckning av deponin vid Målserum, avslöjar Bruno Nilsson på Västerviks kommun.

Merparten av stenmassorna ska utgöra grunden till en ny kaj på norra delen av Lucerna.

Bruno Nilsson berättar att det blir enklare att navigera till Västervik framöver:

- Det blir en ny utmärkning av farleden, med färre prickar, fyrar och bojar. I stället byggs tre nya kummel utanför Gränsö södra udde. Det underlättar navigeringen.

Är kommunen nöjd med arbetet?
- Vi har inte haft slutbesiktning ännu men så här långt har allt fungerat mycket bra. Inte minst med tanke på den besvärliga vinter de har haft, säger Bruno Nilsson.

Om bara några dagar kommer Västerviksborna alltså inte längre kunna se mudderverket Kuokka Pekka 2, borrplattformen Playmate, lastpråmarna Erik och Fredrik samt bogserbåtarna Jacob och lilla Glytten fara omkring i farvattnen mellan Tallskärshålet och Lucernakajen.

215 000 ton berg

Boskalis Sweden AB är den svenska delen av världens största muddringskoncern. Under den gångna vintern har företaget muddrat bort 78 000 kubikmeter fast berg, vilket i krossad form ger 200 000 kubikmeter stenmassor som väger 215 000 ton.

Borrhålen i undervattensbergen har borrats med 127 mm diameter ned till tolv, tretton meters djup så att det ramfria vattendjupet efter sprängningen alltid blir minst 10,5 meter.

Hela muddringsjobbet, som beställts av Västerviks kommun och ska tillåta betydligt större fartyg in till Lucernahamnen, är kostnadsberäknat till 40 miljoner kronor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om