Det är ett 60-tal tuffa specialister från Finland som sedan sent i december jobbat dygnet runt med att muddra upp 80 000 kubikmeter. Merparten, drygt 78 000 kubikmeter, har varit fast granit som fått sprängas bort med tusentals borrhål. I dagarna avslutas hela muddringsjobbet.
- Vi har försenats lite sedan vi hittat ett par nya grundklackar som inte fanns med i den undersökning som gjordes innan muddringsarbetet inleddes, säger Hans Lindström, vd för Boskalis Sweden AB, det bolag som för 40 miljoner kronor utfört jobbet åt Västerviks kommun.
Har allt gått bra?
- Ja, det får man nog säga. Även om den stränga isvintern sinkat oss en del. Också vindarna försenade tidvis utomskärsjobben, säger Hans Lindström som tillägger att Sjöfartsverket i dagarna ändrar på en del prickar, bojar, fyrar och enslinjer.
I kalkylerna för muddringen hade kommunen räknat med att få 78 000 kubikmeter massiv granit, vilket i krossad form motsvarar 200 000 kubikmeter stenmassor.
- Muddringsbolaget har dock varit vänliga och sprängt aningen djupare än tio meter överallt, vilket gjort att vi fått mer stenmassor än vi räknat med. Överskottet tänker vi använda för sluttäckning av deponin vid Målserum, avslöjar Bruno Nilsson på Västerviks kommun.
Merparten av stenmassorna ska utgöra grunden till en ny kaj på norra delen av Lucerna.
Bruno Nilsson berättar att det blir enklare att navigera till Västervik framöver:
- Det blir en ny utmärkning av farleden, med färre prickar, fyrar och bojar. I stället byggs tre nya kummel utanför Gränsö södra udde. Det underlättar navigeringen.
Är kommunen nöjd med arbetet?
- Vi har inte haft slutbesiktning ännu men så här långt har allt fungerat mycket bra. Inte minst med tanke på den besvärliga vinter de har haft, säger Bruno Nilsson.
Om bara några dagar kommer Västerviksborna alltså inte längre kunna se mudderverket Kuokka Pekka 2, borrplattformen Playmate, lastpråmarna Erik och Fredrik samt bogserbåtarna Jacob och lilla Glytten fara omkring i farvattnen mellan Tallskärshålet och Lucernakajen.