Sexåringar ska språktestas i förskolan

Förskolorna i Västervik ska bli bättre på att upptäcka barn som riskerar att få språksvårigheter senare i livet. Alla förskolebarn ska observeras genom ett nytt språksystem. - En tredjedel av alla ungdomar går ut från skolan utan fullständiga betyg, mycket handlar om brister i språket, säger logopeden Astrid Frylmark.

Astrid Frylmark, leg logoped, har arbetat fram materialet som gör att man på ett mer effektivt sätt upptäcka språkbrister hos barn. Foto: Christoffer Nielsen

Astrid Frylmark, leg logoped, har arbetat fram materialet som gör att man på ett mer effektivt sätt upptäcka språkbrister hos barn. Foto: Christoffer Nielsen

Foto: Fotograf saknas!

Västervik2010-09-08 00:00
Dyslexi är numera ett känt begrepp. Men endast fyra till åtta procent av befolkningen har dyslexi. Det är betydligt fler än så som har andra typer av språksvårigheter som sätter krokben på inlärningen senare i livet. En tredjedel av de som går ut grundskolan gör det med ofullständiga betyg. En stor orsak till det är brister i språket, menar logopeden Astrid Frylmark som föreläste i ämnet i Västervik under två dagar tidigare i veckan.- Genom observationssystemet, OAS, är tanken att man tidigt ska hitta de språkliga bristerna hos barnen. Systemet används i flera kommuner och nu har Västerviks kommun bestämt sig för att införa det, säger Astrid Frylmark. OAS är ett typ av test som är utformat för att de allra flesta barn ska klara av uppgifterna. Astrid Frylmark har snickrat ihop materialet efter år av erfarenhet med barn som har olika typer av språksvårigheter. Hur förskolepersonalen och kommunens tal- och språkpedagoger ska arbeta med materialet har de fått lära sig av Astrid. - Det är oerhört viktigt att sätta in stödresurser åt de barn som har brister i språket. Det kan man göra både på individuell nivå och i grupp. Tanken är att det ska vara roligt för barnet, att man utvecklar språket exempelvis med olika typer av lekar. OAS är helt valfritt för de olika kommunernas språkpedagoger att använda och i Västervik togs erbjudandet emot med öppna armar. Språk-, tal- och hörselgruppen i Västervik har tidigare använt sig av ett system som kallas Språkskrin. Ett databaserat program som enbart visar förståelsen för språk. Skillnaden blir nu att eleven sitter tillsammans med en vuxen och att betydligt fler språkliga observationer kan göras. - Dels handlar det om en allmän observation, dels språkuppgifter som uttal, sammansatta ord och meningsförståelse, säger Gun-Britt Fredriksson Lindblad från kommunens språk-, tal- och hörselgrupp. Det är förskollärarna som gör själva observationen och sedan kommer språkgruppen i kontakt med de barn som bedöms ha svårigheter. Årligen upptäcker kommunens pedagoger cirka 200 förskolebarn som riskerar att få tal- och/eller skrivsvårigheter senare i livet. - Tal- och språksvårigheter är ett mycket vanligt problem och med det nya systemet hoppas vi att tidigt kunna upptäcka fler barn som har svårigheter så att vi så snabbt som möjligt kan hjälpa dem, säger Gun-Britt Fredriksson Lindblad.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om