Sista avgång för Tjustbanan: 15 juni?

Utan nya tåg kommer trafiken på Tjustbanan inte att fungera. Därför är det dags att fundera på slutdatum för tågtrafiken.
Det anser Östgötatrafiken och förslår 15 juni 2008 som övergång till busstrafik.

Håller inte måttet. De gamla Y1-tågen sjunger på sista versen. Köps inga nya tågvagnar betyder det att persontrafiken mot Tjustbanan går mot sitt slut. Foto: Matilda Ahl

Håller inte måttet. De gamla Y1-tågen sjunger på sista versen. Köps inga nya tågvagnar betyder det att persontrafiken mot Tjustbanan går mot sitt slut. Foto: Matilda Ahl

Foto: Fotograf saknas!

Västervik2007-10-20 00:25
Häromveckan tog landstinget i Östergötland beslutet att dra sig ur upphandlingen av nya tåg till Tjustbanan mellan Linköping och Västervik.
Det har fått Östgötatrafikens ledning, vd:n Leif Johansson och politikerna Göran Ekdahl (c) och Laban Bengtsson (s), att skriva ett brev till landstinget i Östergötland. Trion föreslår som nästa steg att landstinget ska dra sig ur trafiken helt.
Anledningen är att de tåg som nu trafikerar banan inte kommer att hålla i längden. De så kallade Y1-tågen är 30 år gamla och det har blivit allt svårare att få tag på reservdelar. Östgötatrafiken har fått uppgiften att vissa viktiga reservdelar kan ha sex till nio månaders leveranstid.
- I dag måste vissa vitala reservdelar specialtillverkas. I Sverige finns det få Y1-tåg kvar i trafik, därför hålls det inget reservdelslager, säger Östgötatrafikens vd Leif Johansson till VT.

Brevskrivarna befarar att inom en snar framtid kommer trafiken att präglas av inställda tågavgångar, med extrainsatta bussar, på grund av fordonsproblem.
Dessutom kan Y1-tågen inte utan stora ingrepp i grundkonstruktionen handikappanpassas.

Det finns en rad parter som är inblandade i trafiken på Tjustbanan. Landstingen i Kalmar och Östergötlands län som subventionerar trafiken, den statliga myndigheten Rikstrafiken som också står för ett bidrag samt tågföretaget Veolia som ska driva trafiken på banan.
Med hänsyn till de olika avtalen tycker Östgötatrafiken att 15 juni är ett lämpligt datum för att gå över till busstrafik.

Tidigare har Östgötatrafikens vd Leif Johansson varit öppet kritisk mot att bedriva tågtrafik på Tjustbanan. Något han fått kritik för. Till VT säger han att brevet till landstinget inte är ett sätt att driva på en avveckling.
- Som vi ser det är en övergång till busstrafik en naturlig följd av landstingets beslut att inte köpa in nya vagnar. Det vi vill är att ett datum bestäms för när den övergången ska ske.
VT har utan framgång sökt KLT:s vd Carl-Johan Bodell för en kommentar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om