Sista stora vägprojektet på länge

Tidigare i somras färdigställdes sträckan Gamleby till Helgenäs på E22. Det betyder att E22 har blivit mötesseparerad väg från Verkebäck ända upp till Gamleby. Motsvarande upprustning söderut kommer att dröja flera år. Trafikverket har dåligt med pengar.

E22 norr om Gamleby har blivit mötesseparerad väg. Det kommer att dröja flera år innan E22 söder om Verkebäck kan få samma standard.Foto: Ulrik Alvarsson

E22 norr om Gamleby har blivit mötesseparerad väg. Det kommer att dröja flera år innan E22 söder om Verkebäck kan få samma standard.Foto: Ulrik Alvarsson

Foto: Ulrik Alvarsson

Västervik2011-08-15 00:00

På Trafikverkets hemsida talar man om sträckan Gladhammar till Nygård, mellan Mörtfors och Fårbo i Oskarshamns kommun, som nästa sträcka på E22 som ska rustas upp. Start tidigast 2012. Problemet är att jämfört med många andra vägprojekt så har verket inte hunnit särskilt långt i planeringsarbetet.

- Jag är rädd för att uppgifterna på hemsidan är gamla. Det dröjer innan det händer något på sträckan, säger Peter Fredriksson, planerare på Trafikverket Region Syd.

Enligt honom har Trafikverket just nu ont om pengar till medelstora projekt av den här typen. Sträckan Nygård - Gladhammar är dessutom lång, 3,5 mil. Förmodligen kommer Trafikverket att få dela upp sträckan i några delprojekt. Enligt Fredriksson är det naturliga att börja bygga mötesseparerad väg söderifrån.

- Vi tar vid mötessepareringen slutar på E22 i Oskarshamns kommun.

Enligt honom finns det ytterligare ett argument som talar för att man tar sträckan utanför Gladhammar till sist. På den fortsatta sträckan mellan Gladhammar och Verkebäck kommer en större utredning att få göras. Vägen är kurvig, och på sikt vill man komma ifrån svackan vid Verkebäck där det är en 50-sträcka. Därför finns det en idé om en helt ny sträcka.

Där ligger Trafikverket i startgroparna för att starta en förstudie. Den kommer att följas av en vägutredning som kommer att ta ytterligare några år att göra. Först då får Trafikverket om det är realistiskt att göra en ny sträckning.

- Vi har en idé, men det kan till exempel finnas naturvärden som gör att den inte är realistisk, förklarar Peter Fredriksson.

Det är också först då som man får besked om kostnaderna. I långtidsplaneringen finns 78 miljoner kronor anslagna - det är ett belopp som enligt Fredriksson i det närmaste är att betrakta som en gissning på det här stadiet.

- Det bästa vore om vi kunde börja med E22 söderifrån och bygga i etapper, och när vi var framme i Gladhammar så vore förberedelserna för Gladhammar och Verkebäck lagom klara, så att det bara vore att fortsätta, säger Peter Fredriksson.

I dag finns inte ens ett startdatum för när man skulle kunna börja i Oskarshamns kommun.

- Ibland kan saker förändras snabbt. Projekt kan aktualiseras när det kommer nya besked från regeringen till exempel av arbetsmarknadsskäl, säger Peter Fredriksson.

Läget för de största vägarna

E22. Från Verkebäck och söderut saknas mötesseparering. Sträckan mellan Verkebäck och Gladhammar är dålig. Först framåt 2016 - 2018 tror Peter Fredriksson på Trafikverket att den sista etappen kan påbörjas.

Väg 40. En arbetsplan för att rusta upp sträckan mellan Vimmerby och Hyttan har gjorts. 2013 är den första etappen, mellan Vimmerby och Toverum, planerad att starta. Sträckan från Toverum fram till anslutningen E22 i Hyttan kommer att dröja.

Väg 35. Östergötlands regionförbund, Östsam, har pekat ut väg 40 mellan Linköping och Åtvidaberg som en prioriterad sträcka. I dagsläget finns flera trafiksäkerhetshöjande projekt närmast Linköping i planeringsstadiet. Genomförs de kommer det högsta tillåta hastighet att höjas från 90 till 100 på en del av sträckan. Däremot är det mycket tyst om sträckan mellan Åtvidaberg och Överum. Varken Kalmar län eller Östergötland har pekat ut sträckan som högprioriterad.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om