SJ tar över efter BK Tåg

På tisdagen blev det då slutligen klart: trafiken på Tjustbanan och Stångådalsbanan är räddad och ny operatör blir SJ som träder in i stället för det konkursdrabbade BK Tåg. Kommunen ska kämpa för varannantimmestrafik.

Kustpilen kommer att bli en allt vanligare syn på Tjustbanan då tre av fem dubbelturer om dagen kommer att trafikeras med dessa.

Kustpilen kommer att bli en allt vanligare syn på Tjustbanan då tre av fem dubbelturer om dagen kommer att trafikeras med dessa.

Foto: Fotograf saknas!

Västervik2005-04-20 00:25
Konkursförvaltaren advokat Bo-Eric Sållarp driver verksamheten fram till dess att SJ tar över 2 maj. Tidigare var det sagt att trafiken skulle drivas av konkursförvaltaren som längst till och med 21 april, men nu blir det alltså förlängt.
- I och med att vi har hittat en uppgörelse om hur vi ska hantera det så har vi hittat en lösning, då får det inte falla på tillträdesdagen. Så tills vidare kommer trafiken att fungera som tidigare, säger Bo-Eric Sållarp.

Avtalet för trafiken sträcker sig fram till juni 2008.
Alla avgångar på Stångådalsbanan och tre av fem dubbelturer på Tjustbanan kommer att trafikeras med Kustpilentåg. På Tjustbanan minskar antalet avgångar med två dubbelturer från sju till fem och tågtrafiken mellan Oskarshamn och Berga kommer att ersättas med buss. Där­emot kommer allt att fortsätta som förut på Stångådalsbanan.

På grund av konkursen har det inte varit möjligt att överlåta rörelsen, berättar Bo-Eric Sållarp. Därför har man gjort en direktupphandling och en följd av detta blir att SJ måste nyrekrytera, men Sållarp misstänker att det kommer att röra sig om 80-90 procent av BK Tågs lokförare och tågvärdar som kommer att erbjudas anställning av SJ.

Västerviks kommunalråd Harald Hjalmarsson är åtminstone delvis positiv till uppgörelsen.
- Det är positivt att vi går från två till tre Y2:or (Kustpilentåg) - vi har sagt hela tiden att vi måste höja kvaliteten på våra fordon. Det är också positivt att det är löst, säger han.
Däremot är det en besvikelse att två dubbelturer kommer att tas bort ur tidtabellen från och med 12 juni.
- Under en övergångsperiod måste vi finna oss i det här, men vid nästa upphandling måste det bli varannantimmestrafik.

Kommer kommunen att utöva påtryckningar för att få varannantimmestrafik?
- Vi hade en överläggning i redan slutet av förra veckan, men vi kommer att fortsätta att driva den frågan.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om