Sjunkna lastfartyget läcker ut mycket olja

- Vårt miljöfartyg KBV 047 från Karlskrona är under hela onsdagen ute med med en fjärrstyrd undervattensrobot på haveriplatsen. Tyvärr har det sänkta danska fartyget Marina S visat sig läcka en hel del olja, men det är inte mycket vi kan göra något åt.

Västervik2006-04-27 00:25
Det säger Lars Ekblad, vakhavande befäl på Kustbevakningens ledningscentral i Karlskrona.
Under tisdagskvällen kunde kustbevakningsflygplan med sin avancerade elektroniska spaningsutrustning detektera mellan 1 300 och 13 000 liter olja på havet vid olycksplatsen, där det danska fartyget Marina S tidigt på tisdagsmorgonen rammades av det betydligt större svenska lastfartyget m/s Tinto.

- Oljebältet var 7,5 kilometer långt och plymformat. Det bestod av tunn och lättflyktig brännolja från Marinas bränsletankar.
KBV 047 skulle försöka lokalisera och kanske täta luftningsrör och svanhalsar, varigenom oljan tränger ut från tankarna på omkring hundrameters djup.
Att spaningsplanen initialt inte fann någon olja beror på att det nästan är omöjligt att upptäcka olja när havet ligger helt blankt.
- Det måste finnas små vågor för att instrumenten ska kunna se skillnad mellan rent vatten och vatten med olja, säger Lars Ekblad.
Det finns ingen utrustning för att till havs kunna samla upp den tunna brännoljan.
- Man kan bara hoppas att oljan dunstar bort så fort som möjligt. En liten del späds ut i havsvattnet men det mesta blir luftföroreningar. Det hade varit bättre med sol, torr luft och lite blåst. Då hade oljan dunstat snabbt.

Även om man lyckas täta luftningsrören på Marina S så sker endast en tillfällig fördröjning. All olja läcker ändå ut efter ett tag när grejerna börjar rosta sönder.

Att bärga fartyget är helt otänkbart. Det kostar förfärliga summor och tar sådan tid att genomföra att all olja ändå skulle hinna läcka ut. På västkusten finns ett fartyg som sjönk under andra världskriget och fortfarande kontinuerligt läcker olja.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om