Ska beställa nya tåg till Tjustbanan

Nya tåg och tätare turer. Det är planerna för Tjustbanan mellan Västervik och Linköping.

Tjustbanan. Järnvägen mellan Västervik och Linköping var en av de frågor som diskuterades vid seminariet.

Tjustbanan. Järnvägen mellan Västervik och Linköping var en av de frågor som diskuterades vid seminariet.

Foto: Karin Hertz/Arkiv

Västervik2017-11-03 07:30

Häromdagen hölls ett heldagsseminarium om järnvägstrafik i Linköping. Arrangör var Infrastrukturkansliet, en lobbygrupp med åtta kommuner från Kalmar län som jobbar för Stångådalsbanan, järnvägen mellan Kalmar och Linköping.

Men vid seminariet, där ett 80-tal personer deltog, diskuterades också Tjustbanan och behovet av en fungerande trafik där. Karl-Johan Bodell, trafikdirektör på Kalmar länstrafik, KLT, var en av deltagarna. Han märkte att det fanns ett behov av att förtydliga vilka satsningar som planeras.

– Vi förklarade för alla inblandade att det finns planer för utveckling av trafiken, både på Tjustbanan och Stångådalsbanan.

Landstingsfullmäktige har slagit fast i sin strategiplan, som antogs i somras, att det ska vara trafik på båda banorna, och bra trafik. På Tjustbanan ska det vara timmestrafik.

Nya tåg ska snart beställas, för att vara på plats 2025. Då är det nämligen dags att fasa ut de gamla från 1996, enligt Bodell.

– Man räknar med 30 års livslängd på tågen. Sedan är underhållsbehovet så stort att det inte är lönt att göra något.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om